Image
Fysikkbygningens inngangsparti på Blindern.

Arkivfoto: Francesco Saggio/UiO

Pengedryss over spekkhoggere, stjernestøv og annen banebrytende forskning

Forskningsrådet har delt ut 2,65 milliarder kroner til 256 forskningsprosjekter over hele landet.

– Hyggelig dag på jobben, meldte UiO-rektor Svein Stølen på Twitter da Forskningsrådet hadde offentliggjort hvem som fikk støtte i de tre kategoriene Forskerprosjekt for fornyelse, Forskerprosjekt for unge talenter og Forskerprosjekt med internasjonal mobilitet.

Samlet får Universitetet i Oslo aller mest av de norske forskningsinstitusjonene med over 600 millioner kroner fordelt på 67 prosjekter, like mange som NTNU, UiB og Oslomet får til sammen, skriver Uniforum. 21 av prosjektene hører hjemme på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Hos realfagsforskerne skal alt fra stjernestøv til spekkhoggere under lupen.

– Både koronapandemien, klimakrisen og den grønne omstillingen viser hvor viktig banebrytende forskning er for samfunnet. Disse pengene styrker kvaliteten i norsk forskning og kan gi oss den kunnskapen vi trenger for å komme gjennom krisene, skape nye næringer og arbeidsplasser og inkludere flere i arbeidslivet, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim i en pressemelding fra Forskningsrådet.