Døde måker

Flere døde måker ble funnet sammen i Bjørvika. Foto: Sindre Molværsmyr

Måker på isen – ugler i mosen?

Obduksjonen av døde i måker i Oslo ga en ubehagelig overraskelse. Måkenes tarmer var fylt med rå gjærdeig fra ende til annen.

Av Sindre Molværsmyr, Wenche Willoch
Publisert 27. apr. 2017
Sindre Molværsmyr, MNKOM

Åtte døde måker ble 7. januar oppdaget i Bjørvika i Oslo. Måkene lå strødd utover isen, og alle lå på ryggen. Flere teorier dukket raskt opp blant fugleinteresserte. Dagen etter ble tre av måkene hentet inn av brannvesenet og sendt til Veterinærhøgskolen for obduksjon.

Turid Vikøren er veterinær på Veterinærinstituttet. Synet som møtte henne da hun obduserte måkene, var uventet:

– Eg har obdusert vilt i 25 år  og dette har eg aldri vore borti før, sier Vikøren.

Da tarmen ble klippet opp, var den fylt med noe som ligna lys deig og lukta sterkt gjær. Flere personer bekreftet at de syntes det lukta gjær. Senere ble dette bekreftet ved dyrking av tarminnholdet. I tillegg ble det kjørt tester for fugleinfluensa, salmonella og andre bakterier. En av de tre måkene hadde salmonella i tillegg.

Gjær til besvær

Turid Vikøren

Når dyr får i seg gjærdeig, vil den kunne frigi både gasser og alkohol hvis gjærcellene fremdeles er i live ved inntak og overlever magesyra. Dersom en måke spiser mye gjærdeig, og denne begynner å frigi både gasser og alkohol, antar man at måka kan dø av dette.

Vikøren sier at man kan tenke seg flere effekter. Presset fra den svellende deigen kan begynne å presse på organer, for eksempel lungene, noe som kan gi pusteproblemer. Og hvis det dannes alkohol, vil fuglene bli alkoholpåvirka.

En av de tingene man ønsket å få forklart, var hvorfor alle de døde måkene lå på ryggen. Når en måke blir skutt, havner den ofte på ryggen, men hva med gjær?

Er du interessert i flere forskningsnyheter om realfag og teknologi? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev(link is external) eller følg oss på Facebook.

Sidensvans nede for telling

En annen fugleart som noen ganger blir alkoholpåvirka, er sidensvans. Om vinteren spiser sidensvans blant annet epler i hager rundt i Sør-Norge. Dersom eplene de spiser har begynt å gjære, får de samtidig i seg en god del alkohol. Fuglekjennere forteller at de av og til kommer over hele flokker med sidensvans som ruller rundt på bakken eller ligger på ryggen og spreller med beina i alkoholrus. Hvis man antar at måker vil gjøre noe av det samme, kan en alkoholrus fra gjærsoppen muligens forklare at de lå døde på ryggen.

Startet informasjonskampanje

Hvor de åtte måkene har fått tak i gjærdeigen, er fremdeles uklart. Til VårtOslo sier Ann Kristin Brunborg, leder for Beredskapsetaten i Oslo, at dersom noen mater måker med rå gjærdeig, vil det være både hensynsløst og ulovlig. Det er likevel ingenting som tyder på at måkene ikke bare har vært i en søppelkasse og funnet gjærdeigen selv.

Og ble du nå usikker på om du skal ta med gammelt brød i parken og mate fugler? Royal Society for the Protection of Birds (RSPB) skriver på sine nettsider at noe brødmat av og til ikke er skadelig. Ender, svaner og gjess burde rett nok ikke ha et ensidig kosthold med kun brød. Heldigvis regulerer de fleste fuglene næringsinntaket til en viss grad selv ved å flytte seg rundt.

Flere artikler fra studenter som har gått på formidlingskurset MNKOM

Emneord: MNKOM