Image
Tamina Sheriffdeen Rauf og Jakob Borg

Tamina Sheriffdeen Rauf og Jakob Borg har laget podkast til eksamen. Foto: Eivind Torgersen/UiO

Ny podkast: – Engasjerende og utfordrende historier fortalt av unge folk som vil noe

Naturfagene byr på mer enn hva folk på utsiden kanskje tror. I podkasten Vitenstafett får du smakebiter fra biologi, fysikk, informatikk og astrofysikk.

En eksamensoppgave er sjelden noe du tar vare på. Har du skrevet den på papir, blir den makulert. Har du levert den digitalt, blir filen slettet.

Slik er det ikke for studentene du skal møte her. Eksamensoppgaven deres var å lage en podkast-episode som hele verden nå kan høre på.

– Det var veldig annerledes enn det jeg er vant til på eksamen, men det var gøy, sier Jakob Borg.

– Først var det kanskje litt flaut, men så innser man at budskapet er større enn en selv, Tamina Sheriffdeen Rauf.

De to studentene har hatt en eksamen utenom det vanlige. Resultatet er podkasten «Vitenstafett», der hver episode består av 3–4 små naturvitenskapelige fortellinger.

Temaene spenner fra genteknologi, demokrati og astrofysikk til atomer, roboter og kunstig intelligens.

Egentlig skulle de snaut 30 studentene på emnet Formidling og vitenskapsjournalistikk (MNKOM) holde hvert sitt foredrag på Kulturhuset i Oslo, slik fjorårets kull gjorde. Koronaviruset satte en stopper for det.

Dermed ble eksamensoppgaven heller å lage et innslag til podkasten.

Tømreren som ble astrofysiker

Men alt måtte gjøres hjemme. Ingen profesjonelle studioer eller opptaksutstyr.

– Jeg fikk tips om å lage et slags lydstudio hjemme på hybelen min. Jeg tok opp mens jeg satt med et teppe over meg. Jeg lagde et lite rom rundt meg med en stol og en pute, sier Jakob Borg.

Jakob Borg
Jakob Borg er utdannet tømrer, men nå bygger han stjerner. Foto: Eivind Torgersen/UiO

Astrofysikeren kunne kanskje ha bygd et ordentlig studio – hvis hybelen hadde vært stor nok. Han har nemlig utdannet seg til tømrer før han begynte på Universitetet i Oslo. Det er blant annet denne overgangen han snakker om i sin podkast-historie.

– Jeg setter pris på den erfaringen jeg har fra før. Jeg blir en praktisk teoretiker som kanskje ser ting på en litt annen måte, sier Borg til Titan.uio.no.

Nå bygger han ikke hus eller hytter – han bygger stjerner på datamaskinen. Nærmere bestemt nøytronstjerner, og han ser på hvordan vi kan bruke det vi allerede vet til å finne ut mer om for eksempel mørk materie og nøytrinoer.

Opptak under dyna

Biologistudenten Tamina Sheriffdeen Rauf måtte også gjøre alt på egen hånd i koronaisolasjon.

– Jeg laget et lite fort på rommet mitt med dyner over meg og puter rundt meg for å få best mulig akustikk. Pappa kom inn på rommet mitt og lo da han så meg, sier hun.

Tamina Rauf
Tamina Sheriffdeen Rauf lagde eksamensoppgave under dyna. Foto: Eivind Torgersen/UiO

– Det var veldig gøy å få prøve seg på det, men jeg tror mange undervurderer hvor mye arbeid som skal til for å lage solid innhold, sier Rauf.

I sin etappe av Vitenstafett snakker hun om mannsdominansen i teknologibransjen og hvordan det kan sette preg på produktene som blir utviklet.

– Jeg tenkte at kunstig intelligens kunne være spennende. Da jeg googlet det, oppdaget jeg at de ti første artiklene som dukket opp var skrevet av menn og om menn.

– Det er et overveldende flertall av menn som er ledere og skapere av teknologi. Jeg lurer på hvordan dette påvirker utformingen av og funksjonen til selve teknologien, sier Rauf.

Hun håper at flere kan få øynene opp for denne tematikken.

Les også Tamina Sheriffdeen Raufs innlegg på MNKOM-bloggen: «Hele folket» er blitt avhengige av et ukjent fenomen

Har gitt dem nyttige verktøy

Førstelektor Åsmund Eikenes har ansvar for at studentene får den undervisningen de trenger og for selve eksamen. Heldigvis hadde han allerede gjort seg tanker om podkast da han trengte en plan B.

Åsmund Eikenes
Åsmund Eikenes er imponert over studentene han har guidet gjennom podkast-eksamen. Foto: Eivind Torgersen/UiO

Og han er imponert over resultatet.

– De har brukt omtrent 15 timer hver på å lage en lydfil som er tre til seks minutter lang. Det sier litt om investeringen som ligger bak for studentene, sier Eikenes.

For de ferske forskningsformidlerne funker det ikke nødvendigvis å bare sette seg foran mikrofonen og skravle i 20 minutter.

– De trenger å lære å bruke konkrete verktøy for å fortelle gode historier fra naturvitenskapene. Mange av studentene tar dette faget for å bli utfordret, og de har blitt begeistret over å få akkurat denne utfordringen, sier Eikenes.

– Det er veldig gøy å se studentene gå utenfor komfortsonen, se at de er trygge nok og har tilegnet seg verktøy som gjør at de kan vokse.

Selv sto Eikenes i boden hjemme da han spilte inn små overganger og innledninger til studenthistoriene.

Fakta

VitenStafett

1. episode: Forbilder

2. episode: En usynlig verden

3. episode: Demokrati

4. episode: Planeten

5. episode: Science Fiction

6. episode: Læring

7. episode: Mysterium

8. episode: Fremtid

9. episode: Universet

Naturfag er mer enn ligninger

Så, hvorfor skal du høre på Vitenstafett?

– Du får innblikk i store og spennende saker med en realfaglig vri, forklart på en enkel måte av lidenskapelige unge mennesker, sier Tamina Sheriffdeen Rauf.

– Dette er en sjanse for alle typer folk til å få et innblikk i hva naturfagene er og hva vi driver med. Det er et veldig fritt og kreativt felt, kanskje mer enn folk på utsiden tror. Det er mye man kan hente annet en rene ligninger og teoretisk kunnskap, sier Jakob Borg.

Åsmund Eikenes mener Vitenstafett er et nytt nivå på vitenskapsformidling i podkastformat i Norge.

– Det er ikke noe som ligner. Det er engasjerende, utfordrende og innmari gode historier fortalt av unge folk som vil noe med fagene sine, sier han.

Du finner Vitenstafett der du finner andre podkaster. For eksempel her på Spotify.

Kontaktperson:

Åsmund Husabø Eikenes, førstelektor ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Les mer på Titan.uio.no

Bloggen til MNKOM-studentene

Heier på en ny generasjon formidlere

– Kunstnerne har mye å lære av journalistene om teknologi