Osebergskipet

Tregjenstandene i Oseberg-funnet ble konservert på en måte som gjør at treverket går i oppløsningen innenfra. Foto: Wikimedia Commons.

UiO-kjemikere skal bidra til å redde Oseberg-funnet

Regjeringen vil bevilge 30 millioner kroner over tre år for å fortsette prosjektet med å bevare Oseberg-funnene. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen kunngjorde dette tirsdag i Vikingskipshuset på Bygdøy.

Av Bjarne Røsjø/UiO
Publisert 3. mai 2016
Oslo-politikere: Trine Skei Grande (Venstre), Hans Olav Syversen (KrF), Kristin Vinje (Høyre) og Mazyar Keshvari (FrP).

Prosjektet «Saving Oseberg» dokumenterer tregjenstander fra Osebergfunnet og forsker på konserveringsmetoder for å bevare denne ikoniske delen av vår kulturarv for fremtiden.

Prosjektet hører hjemme ved Kulturhistorisk Museum, men involverer også blant annet forskere ved Kjemisk institutt.

Universitetet i Oslo har bedt om 10 mill. kroner årlig i tre nye år fra 2017, eventuelt mindre penger årlig over flere enn tre år. Kunnskapsministeren fortalte tirsdag at UiO fra og med 2017 får 10 millioner kroner hvert år, som kan brukes til formålet.

I "Saving Oseberg II – fra lab til pilot" skal resultatene fra utforskning av konserveringsmetodene i "Saving Oseberg I" utprøves med ulike materialer på fragmenter av alunkonservert tre. Testing over tid er viktig før det brukes på de originale gjenstandene. Store andeler av midlene til prosjektet skal gå til å beholde ekspertise som allerede er hentet inn.

– Svært gledelig

– Det er svært gledelig at kunnskapsministeren prioriterer videreføring av dette viktige prosjektet. Osebergfunnet er det mest praktfulle gravfunnet fra vikingtiden i Norge og en av verdens mest omfangsrike samling av tregjenstander fra vikingtiden, sier Kristin Vinje til Titan.

Hun er stortingsrepresentant fra Oslo og medlem i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, og har en doktorgrad i kjemi fra Universitetet i Oslo.

Kristin Vinje påpeker også at det er avgjørende at vikingskipene og tilhørende gjenstander konserveres og bevares.

– Disse gjenstandene er i dag truet av forvitring. Jeg hadde stor glede av en omvisning i laboratoriene for to uker siden, der forskere fra inn- og utland fortalte om hvordan de jobber med å bevare tregjenstandene. Dette var en fornøyelig forelesning i kjemiske prosesser, svært avansert, tverrfaglig på alle måter - og internasjonalt samarbeid på høyt nivå, sier Vinje.

Dagens hyggeligste nyhet, mener UiOs rektor Ole Petter Ottersen

– Dette er en verdensarv vi må ta vare på og passe på for kommende generasjoner. Prosjektet skal hindre at verdensarven ikke smuldrer opp. Den første treårsperioden er avsluttet, men vi må fortsette prosjektet i en fase to. Derfor vil vi allerede nå si ifra at vi setter av penger på statsbudsjettet for 2017, sier Torbjørn Røe Isaksen til NRK Vestfold.

– Det er med stor lettelse og takknemlighet vi tar i mot dagens gladmelding fra Kunnskapsdepartementet, skriver UiOs rektor Ole Petter Ottersen på sin rektorblogg.

– Universitetet i Oslo og Kulturhistorisk museum er svært takknemlig for at regjeringen ser den forpliktelsen vi har til å redde Osebergfunnet for kommende generasjoner, og at man har funnet de nødvendige midlene til å videreføre redningsaksjonen.

Mer informasjon:

Saving Oseberg-prosjektet ved Kulturhistorisk Museum