Oppskyting av CaNoRock XIV

Oppskyting av CaNoRock XIV, som studentene ga navnet Sirius (\"fordi den er svart\").

Tar norsk-kanadisk romforskning til nye høyder

Nesten 300 studenter har fått en innføring i rakettforskning gjennom CaNoRock. - De setter gullstandarden for kombinasjonen forskning og utdanning, mener UiO-rektor Svein Stølen.

Av Hilde Lynnebakken
Publisert 19. okt. 2017
CaNoRock XIV: Jøran Moen, Artur Wilczynsk og Kolbjørn Blix

Studenter fra Norge og Canada har vært samlet på Andøya for en ukes kurs i rakettforskning.

Studentutvekslings- og forskningsprogrammet, som har fått navnet CaNoRock etter Canada, Norway og Rocket, har vært så vellykket at det forlenges i ti år. I år var 14. gang samlingen ble holdt.

Samtidig utvides programmet med en internasjonal mastergrad i romteknologi og med satellittprogrammet CaNoSat. Denne gangen er også industrien representert, ved det norske elektronikkfirmaet Eidel.

Samfunnsnyttig oppdrag

– Vi ønsker å tilby en oppdragsbasert mastergrad, sier Jøran Moen, instituttleder ved Fysisk institutt.

Gjennom CaNoSat får studentene erfaring fra et satellittprosjekt som skal løse en oppgave knyttet til havforurensning, klimaendringer eller sikkerhet.

– Å være nyttige for samfunnet er veldig viktig for oss i akademia, mener Moen.

I prosjektet er det planlagt fem satellitter over en tiårsperiode. Første satellitt, CaNoSat-1, skal etter planen opp i 2020.

– CaNoSat-2 håper vi å kunne sende opp fra Andøya, sier Moen.

UiO og University of Calgary jobber også med å tilby en felles mastergrad.

– Look to CaNoRock

CaNoRock XIV: UiO-studenter sammen med rektor Svein Stølen

– I akademia ønsker vi å kombinere forskning og utdanning, men det er ikke så mange som faktisk får det til, sier rektor Svein Stølen ved UiO.

– CaNoRock, sammen med Computing in Science Education, setter gullstandarden for hvordan det kan gjøres, mener han.

Gjennom CaNoRock har nesten 300 studenter fått en ukes opplæring som rakettforskere. Programmet har økt rekrutteringen til romforskningen og romindustrien.

Vil du leser mer om romfart, teknologi og andre forskningsnyheter i realfag? Følg oss på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt.

Emneord: Fysikk