Trond Torsvik

Jorda er full av mysterier. Trond H. Torsvik tar blant annet i bruk matematikk og programmering i håp om å forstå mer av planeten vi alle lever på. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO

Drømmer om å avsløre hvordan jorda henger sammen

UKENS FORSKER: Trond H. Torsvik blir i dag tildelt Arthur Holmes Medal & Honorary Membership på en konferanse i regi av European Geosciences Union i Wien.

Av Gunhild M. Haugnes
Publisert 20. apr. 2016

Dette er regnet som den høyeste utmerkelsen innenfor geologi og faste jords fysikk, det nærmeste man kan komme en Nobelpris på dette området. Torsvik er den første nordmannen som får denne prisen.

Ukens forsker

Navn: Trond Helge Torsvik

Stilling: Professor ved Institutt for geofag og CEED (Centre for Earth Evolution and Dynamics)

Aktuell: Tildelt Arthur Holmes Medal og nylig avtroppet som leder på CEED

– Man må ta med seg det man kan av heder. Det er en stor ære å bli tildelt en pris som henger så høyt, sier Torsvik på telefon fra Wien rett før han skal i ilden for å holde en times foredrag om forskningen sin.

– Hva forsker du på, hva drømmer du om å oppnå?

– Jeg forsker på mye av det som prisen handler å finne ut mer om det som skjer på jordoverflaten og alt det spennende som skjer under. Det er mye vi ikke vet om hvordan jorda oppfører seg.

– Det er mantel, det er jordplater som beveger seg, varmestrømmer og mye annet som skjer som fortsatt er et stort mysterium.

Vil koble alle jordas prosesser

– Den store drømmen er å finne en teori og bygge en modell som kobler sammen jordas prosesser over og under jordoverflaten. Det handler rett og slett å finne ut hvordan alt henger sammen.

– Det er litt på samme måten som fysikere som jakter på en teori som kobler sammen kvantemekanikken og relativitetsteorien.

Torsvik har stått i spissen for CEED (Centre for Earth Evolution and Dynamics), som er et Senter for fremragende forskning (SFF), siden oppstarten for tre år siden. Nylig overlot han ledervervet til kollega Carmen Gania.

– Nå får du bedre tid til å forske?

– Ja, det var det som var tanken. Og jeg begynner med et års fri forskning i Tyskland på GFZ Potsdam, som er et geofysisk kraftsenter. Da får jeg roen over meg, og får konsentrere meg om kun å tenke på forskning.

arthur holmes medal

Torsvik vil imidlertid bo i Berlin, som han synes er en hyggeligere by. Men hans tyske partner Stephanie Werner, som også er CEED-forsker, må bli igjen i Norge hos sine forskningsoppgaver.

Matematikk og programmering

I starten kommer han til å bruke mye tid på å oppgradere seg på avansert matematikk.

– Ja, forskningen vil handle mye om lage modeller av prosessene på jorda. Da trengs kompetanse i programmering og matematikk. Og jeg må innrømme at jeg har begynt å bli litt rusten i matematikk, så her må det repeteres.

– Hva var det som gjorde at du valgte å bli forsker og det innen geofag?

– Jeg var ikke særlig lysten på å studere etter gymnaset, så jeg startet som båtnavigatør i marinen. Men så ble jeg lei militæret og begynte å fundere på hva jeg skulle gjøre og hvor jeg kunne ha nytte av min navigasjonsbakgrunn

– Jeg kom til at det å flytte båter og flytte kontinenter ikke er så ulikt. I begge tilfeller handler det om å kjøre på en kule. Dermed ble det geologi-studier og forskning.

Et "uhell" som banet vei

Grunnen til at han forsker på akkurat det feltet han gjør nå skyldes noe han betegner som et uhell for 15 år siden.

– Jeg skulle samarbeide med en amerikaner som kom til Trondheim. Men vi stod så fjernt fra hverandre i det vi skulle forske på at vi valgte å skrinlegge prosjektet. I stedet begynte vi å jobbe med dette feltet. Og det har jo gått bra.

– Har du en lidenskap utenom forskningen, som du liker å holde med på fritiden?

– Nei, der har jeg lite å melde. Men jeg liker å koble ut med å lese bøker. Jeg leser alt mulig, men har spesielt sans for gode biografier av kjente mennesker, forteller Torsvik som også snart er på farten til Island hvor han er håndplukket til å snakke om forskningen sin i et internasjonalt naturprogram.