Canaria canariensis

Av Biologistudenter på tur, Bio-bloggen
Publisert 27. juni 2016

Tenerife, mai 2016:

Biologistudenter har vært på feltarbeid på Tenerife. Her lærer de om ulike planter og hvilken plass de har i livets tre.

På Tenerife er det mye kjent men også mye ukjent som vokser, og mange av plantene vi så har ganske uvanlige vokseformer. Fordi kanariøyene er nettopp øyer har de mer stabilt klima og noen litt rare seleksjonskrefter.

Isoplexis canariensis

I dag kjørte vi ut til laubaerskogen, innhyllet i skyer ved rundt 1000 meters høyde. Dette økosystemet regnes som en relikt av skoger som tidligere var utbredt også i middelhavsregionen.

Et av de vanligste trærne er forvokste slektninger av noen av våre kjente planter – Erica arborea (lyng), Laurus azorica (laubaer) og Myrica faya (Pors).

lyngtre

Vi fant også mange endemiske planter som heter noe med ”canariensis”, blant andre den kjente kanariklokka (Canaria canariensis) og fetteren til revebjelle (Isoplexis canariensis).

Oppe i skogen var det vått og kaldt inne i skylaget rundt fjellene, men til lunsj fant vi et sted med sol, masse firfisler og fin utsikt. Nye regler for verneområdet gjorde at vi måtte improvisere veien videre litt, men vi fant mye rart til og med langs veikantene i området.

Noen invaderende arter av gress og prydplanter, og noen mer sjeldne, deriblant en vill avocadoslektning (Persea indica).

Noen fakta:

Det er i år akkurat 200 år siden Christen Smith døde på Kongofloden. Som første professor i den da nye og botaniske hagen samlet han mange planter til universitetets hage på Tenerife. Blant annet fant han 50 helt nye arter.