Mortens blogg om forskning og utdanning
Morten Dæhlen Mortens blogg om forskning og utdanning

Bloggen til Morten Dæhlen

EU-superdatamaskin

Regnekraftens betydning

Denne uken annonserte EU hvem som skal være vertskap for neste generasjon superdatamaskiner i Europa. Norge deltar i en gruppe med Europeiske land, som sammen med EU-systemet, skal investere 2 milliarder kroner i en ny superdatamaskin i Kajaani i Finland. Her er en liten fortelling om regnekraftens betydning, samt litt om hvorfor denne investeringen i Finland er viktig for Norge.

MNKOM

Kommunikasjon som en del av forskerutdanningen

Det er ikke en nyhet at en forskerutdanning inneholder skolering og trening i forskningsformidling og kommunikasjon, men verden er i endring! Til høsten starter vi derfor et helt nytt emne i forskningskommunikasjon for doktorgradskandidater.

solen

Kreering i Aulaen - 6. juni 2019

Den andre av årets fire kreeringer er gjennomført og her kan du lese gårsdagen tale til kandidatene. Dette er den 26. kreeringstalen som dekan siden jeg holdt den første for litt over 6 år siden i mars 2013. Søker du deg frem finner du alle talene her på min blogg.

Karen Uhlenbeck

Abelprisen til Karen Uhlenbeck

- Da jeg vokste opp, visste jeg ikke engang at det gikk an å være matematiker, uttalte Karen Uhlenbeck til Scientific American. Nå er hun på vei til Oslo for å motta Abelprisen, en pris som er delt ut til verdens fremste matematikere siden 2003.

Robotikk, studenter, Jim Tørresen

Årets nyheter gjør det meget bra

Til høsten starter vi tre nye studieprogrammer som alle har fått svært mange søkere. Disse er Honours-programmet sammen med Det humanistiske fakultet, en ny årsenhet i informatikk og en ny master i fornybare energisystemer. Søkningen til de øvrige bachelor- og masterprogrammene holder et godt høyt nivå med et snitt på godt over 2 førstevalgsøkere pr. studieplass.

Solceller på tak 27

Fordi den evner eier, fordi den krefter velter,....

At produksjonen av solstrøm på en skyfri dag er relativt høy er opplagt, men når dagsproduksjonen i begynnelsen av april er nær dagsproduksjonen på fjorårets klareste og mest solrike sommerdag er det noe som skjer. Hva er det?

Studenter på Universitetsplassen August 2018

Strategi-uka

Rektor inviterer til strategidiskusjoner og det skal skje over tre dager i uka etter påske, nærmere bestemt 24-26. april. Jeg oppfordrer alle på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet(MN) å møte opp, komme med innspill, og delta i diskusjonen om veien videre for UiO – et  fantastisk universitet og vår arbeidsplass.

Studenter

Bare én uke igjen!

For to år siden lanserte Universitetet i Oslo en serie med nye bachelorprogrammer i realfag og teknologi. I fjor fulgte vi opp med nye masterprogrammer.  I år opprettes en ny master i fornybare energisystemer og et Honours-program (bachelorprogram) for særlig motiverte studenter.

Morten Dæhlen

Leder for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Opptatt av forskning og utdanning innen naturvitenskap, teknologi, og matematikk, og hva realfagene betyr for samfunnsutviklingen.

…Les mer