Image
Danseren Elisabeth Christine Holth blant masse planter.

Elisabeth Christine Holth danser i den jungelinspirerte forestillingen. Foto: Christian Elgvin/NHM

Darwin, planter og insekter ble danseforestilling

Liker du orkideer, jungelen eller kanskje bare vakker dans? Klimahuset presenterer "Adventura botanica" av Odd Johan Fritzøe.

På Madagaskar lever blomsten stjerneorkidé. Den har en utrolig lang nektarspore – altså beholderen der blomsten oppbevarer nektaren som insektene tiltrekkes av. Insektene hjelper blomsten med å formere seg.

Charles Darwin lette etter et insekt som kunne befrukte planten, men fant den aldri. Han kom likevel med en berømt spådom: Dette insektet måtte være en nattaktiv sommerfugl, en tussmørkesvermer, med ekstremt lang snabel slik at den kunne nå ned til nektaren.

30 år etter Darwins død oppdaget andre forskere en tussmørkesvermer med nøyaktig den snabelen som var nødvendig for å befrukte stjerneorkideen. Den fikk det latinske navnet Xanthopam morganii praedicta - den forutsette.

Denne summende mørke jungelen og vår eventyrlige natur er utgangspunktet for forestillingen Adventura botanica. På scenen fabulerer en danser rundt skulpturer, lys, lyder og former som er knyttet sammen i et botanisk eventyr.

Forestillingen er inspirert av naturforskeren Charles Darwin og passer for barn fra 6 år, familier og nysgjerrige voksne. Den er vist tidligere og har fått svært god mottakelse av presse og publikum. Nå settes den opp på nytt med en ny dansekunstner på scenen.

Om forestillingen
Koreografi: Odd Johan Fritzøe
Danser: Elisabeth Christine Holth
Musikk: SPUNK
Scenografi: Karl Hansen

Du kan se den disse dagene:
Lørdag 17. oktober kl. 17.00
Søndag 18. oktober kl. 17.00
Lørdag 24. oktober kl. 17.00
Søndag 25. oktober kl. 17.00

Billetten inkluderer også et besøk i Klimahusets utstilling og kjøpes på ticketmaster.no.

Les mer om planter på Titan.uio.no:

Orkideene: Planterikets elegante lurendreiere

Blomstenes «outsourcing» av sex ble en evolusjonær suksess

Plantene langs Præstvægen - en vandring i Alf Prøysens verden