""

Prisvinnende forfattere i kø på årets POPVIT-festival

Kjernefysikere fra UiO er invitert til å holde kurs for kolleger ved Michigan State University, University of California, Berkeley, Lawrence Livermore National Laboratory, California, og University of Notre Dame, Indiana.

Av Eivind Torgersen
Publisert 8. nov. 2021

For tredje gang inviterer Realfagsbiblioteket ved UiO til en helaften med bokaktuelle populærvitenskapelige forfattere.

I år får POPVIT-festivalen besøk av prisbelønte forfattere som Dag O. Hessen, Anne Spurkland og Pia Ve Dahlen. Brageprisnominerte Bjørn Samset kommer også for å snakke med Anja Bakken Riise fra Fremtiden i våre hender.

I fjor fikk Hessen en dobbel Bragepris, både sakprosaprisen og den høythengende hedersprisen. I år har han gitt ut Liv – historien om universets mest spektakulære oppfinnelse. På POPVIT-festivalen møter han en annen tidligere brageprisvinner, Klaus Høiland, som i år har gitt ut Livets opprinnelse – teorien om hvordan alt oppsto og utviklet seg.

Humor og historie er krydder

– Poenget med en god populærvitenskapelig bok er at leseren skal føle seg smartere etter å ha lest den, sier Hessen om hemmeligheten bak suksessen.

– Jeg tror mange lesere liker at de må anstrenge seg litt underveis. De trigges av muligheten til å kunne lære noe, sier han til Titan.uio.no.

Anstrengelsene må allikevel ikke være for store. Det nytter ikke med reaksjonsligninger fra første side.

– Boka må starte pent og dra leserne inn. Jeg liker også å krydre teksten med litt vitenskapshistorie og gjerne litt humor, sier Hessen.

Viktig med en opplyst befolkning

Hverdagen til forskere som Hessen, Høiland, Spurkland og Samset består gjerne i å skrive kompliserte forskningsartikler og -rapporter for en engere krets av kvalifiserte fagfolk. Dekan Solveig Kristensen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO, mener det er viktig at de også skriver for et bredere publikum.

– Det er viktig å ha en godt opplyst befolkning, sier Kristensen.

Som dekan er hun den øverste overordnede både til Hessen og til andre prisbelønte forfattere som Anja Røyne og Henrik Svensen.

– Vi som universitet må klare å formidle den kunnskapen vi har bygget opp ut til befolkningen slik at de også kan forstå det. Pandemien har vist dette veldig tydelig, sier Kristensen.

Denne kunnskapen lever et eget liv i de vitenskapelige, fagfellevurderte tidsskriftene. Den oppleves som både utilgjengelig og ugjennomtrengelig for folk utenfor kretsen av eksperter på hvert enkelt felt.

– Det at Dag Hessen skriver om klimakrisen, gjør at folk skjønner hva det dreier seg og bidrar til å heve kunnskapsnivået i befolkningen. Dette påvirker både store og små beslutninger, og det påvirker hvordan folk velger å leve livene sine og hvilke handlinger vi velger å gjøre, sier Kristensen.

Her er hele programmet for POPVIT-festivalen 11. november:

17:00 Hjelp mot selvhjelp – sjamaner, sjarlataner og immunforsvaret. Anne Spurkland i samtale med Eivind Torgersen
17:30 Farvel til entrecôte og Granka – ditt klimaregnskap. Anja Bakken Riise og Bjørn Samset i samtale med Reidar Müller
18:10 Evolusjon på dypt vann – havets merkeligste skapninger. Pia Ve Dahlen i samtale med Eivind Torgersen
18:45 Livet – opprinnelsens sjansespill. Dag Hessen og Klaus Høiland i samtale med Katharina Vestre
19:20 Ulv! Ulv! Fra myter og folketro til politisk kampsak. Endre Harvold Kvangraven i samtale med Reidar Müller

Her finner du POPVIT-festivalens Facebook-side