Innovasjon

Tema: Innovasjon

Josef Noll, Tanzania

Lett-nett skal viske ut det digitale skillet

– Alle som går eller sykler, kan bruke veien uten å betale. Slik bør det også være på internett, sier UiO-profesor Josef Noll. Med Basic Internet har han funnet løsningen på fri digital tilgang til livsviktig informasjon i alle verdenshjørner.

Eldre, pensjonister, fall

Fall kan forutsies med kunstig intelligens

Asbjørn Danielsen ble motivert til å utvikle ny teknologi etter å ha opplevd at både mor på 87 og svigermor på 97 falt stygt. Teknologien kan varsle fall opp til ti sekunder før det skjer.

Protonbestråling av kreftceller på Oslo-syklotronen

Protoner skal gi flere pasienter nytte av immunterapi

Hører du på podkasten "Koht vil leve", vet du at Christine Koht fikk immunterapi mot kreft uten å vite om medisinen ville virke på henne. Når immunterapi ikke virker, er problemet trolig at kroppens immunforsvar ikke kjenner igjen kreftcellene som farlige. Forskere ved UiO undersøker om stråling med protoner kan "skru på" immunsystemet, slik at flere pasienter får nytte av behandlingen.

Geir Horn

Nå blir nettskyene sikrere og mer brukervennlige

Stadig mer av det vi gjør på datamaskinene våre, blir behandlet i såkalte nettskyer. EU ønsker å utbedre nettskyenes åpenbare svakheter, blant annet at fire IT-giganter har svært stor makt.

Tim Berners-Lee

World Wide Web runder 30 år

Halve kloden har tilgang, og vi føler nesten at det alltid har vært der. Men internett er fortsatt svært ungt.