Image
""

Otto Øgrim (til venstre) og Helmut Ormestad. Fra utstillingen «Roterommet» i Realfagsbiblioteket i 2013. Foto: Bjørn V. Johansen/MUV

Fysikk i beste sendetid – med pølser og potetsalat

Årene etter krigen var radioens gullalder, og to av de mest populære stjernene var fysikere ved Universitetet i Oslo.

I 1949 fikk Otto Øgrim og Helmut Ormestad et eget radioprogram. Tittelen, «Pølse, fysikk og potetsalat», viste at tonen var betraktelig mer uhøytidelig enn lytterne var vant til fra tidens forskningsformidlere.

Folkeopplysning burde også kunne underholde, mente duoen.

Humor og gjør-det-selv skulle skape interesse og øke læringseffekten. Fysikkeksperimentene var så enkle at alle kunne kopiere dem i egen stue. Snart kom det også en bok med samme tittel. Øgrim og Ormestad hadde funnet sin form. Programmet – og boken – ble en braksuksess.

Fra radio til TV

I 1960 erklærte kong Olav fjernsynet for offisielt åpnet. Å se levende bilder i sin egen stue var magi for mange. Apparatene var dyre, men etter hvert investerte de fleste i eget fjernsyn. I svart/hvitt.

Samme år debuterte Otto Øgrim og Helmut Ormestad på TV. Programmet ble bygd på radiosuksessen. Morsomme fysikkeksperimenter med enkle hjelpemidler – og humor. Ofte spilte Ormestad den uvitende, mens Øgrim forklarte og demonstrerte.

Fjernsynet åpnet helt nye muligheter for herrenes formidlingsglede. Samtidig var ingen i tvil om deres faglige tyngde.

De fleste eksperimenter ble utført med dagliglivets gjenstander. Spesielle instrumenter var vanligvis hentet fra Fysisk institutt på Blindern. «Fysikk på roterommet» – tittelen satte tonen.

Fra svart-hvitt til farger

I løpet av 1970-tallet fikk stadig flere fargefjernsyn. Programmene var fortsatt «alles» samtaleemne dagen etter. Folkeopplysningens tid var ikke over. Mellom pedagogisk Barne-TV og tidens diskusjonsprogram var «Roterommet» fremdeles en sikker vinner.

Verken NRK eller det norske folk fikk nok av Øgrim og Ormestad. Deres glede over fysikken vant en ny generasjon seere. Radiolytterne fra 1950-tallet og TV-seerne fra fjernsynets barndom hadde selv fått barn som ble introdusert for fysikerne fra Blindern.

Øgrim og Ormestad var fremdeles omgitt av dagliglivets gjenstander, selv om TV-studioet fikk ny utforming. Fargefjernsynet ga mulighet for nye grep og eksperimenter.

På slutten av 1980-tallet var ikke lenger NRK Fjernsyn landets eneste TV-kanal. Programmene til Øgrim og Ormestad fenget fremdeles, men tok slutt i løpet av tiåret. Siden 1960 hadde duoen fullført nesten hundre programmer av den legendariske serien. For mange var «Fysikk på roterommet» fremdeles et viktig familieprogram.

…og videre til Internett

Men konkurransen om seernes oppmerksomhet økte. Mange lot seg fascinere av nye kanaler på kabel og satellitt. Tidene var i endring.

Etter Helmut Ormestads død i 1993 fortsatte Otto Øgrim med fysikkformidling utenfor fjernsynsstudioet. Ofte var formidlingen i kompaniskap med Svenn Lilledal Andersen. «Roterom»-programmene ble sendt i reprise på NRK.

Etter at internett ble en selvfølgelig del av hverdagen, har mange av episodene blitt tilgjengelige på NRKs nettside. Døgnet rundt.

Fotografiet øverst er fra vår utstilling Roterommet på Realfagsbiblioteket i 2013. Anledningen var 100-årsjubileet for både Øgrim og Ormestads fødsel. De to var hjertelig til stede. Litt stive – i papp – men fremdeles like entusiastiske. Med pølser og poteteter.

Tekst: Bjørn V. Johansen