Marianne Zeyringer

Marianne Zeyringer fra Institutt for teknologisystemer på \"Industry Science Meet-Up at The University of Oslo\".

Stadig større og tydeligere på energiområdet

Denne uken arrangerte UiO:Energi, sammen med klyngen Energy Valley, den fjerde utgaven av "Industry Science Meet-Up at The University of Oslo".  Disse møtene blander i foredrag fra forskningsmiljøene med foredrag fra næringslivet. Denne gangen handlet det veldig mye om fornybar energi og fremtidens energisystemer.

Av Morten Dæhlen
Publisert 6. des. 2019

Denne uken arrangerte UiO:Energi, sammen med klyngen Energy Valley, den fjerde utgaven av "Industry Science Meet-Up at The University of Oslo".  Disse møtene blander foredrag fra forskningsmiljøene med foredrag fra næringslivet. Denne gangen handlet det veldig mye om fornybar energi og fremtidens energisystemer.

ToktamR
Toktam Ramezanifarkhani fra Institutt for informatikk på "Industry Science Meet-Up at The University of Oslo".

Sammen med leder for Energy Valley, Preben Strøm, hadde jeg gleden av å åpne seminaret. Jeg fikk også med meg  noen foredrag. Før jeg måtte forlate seminarer fikk jeg bl.a.med meg innlegg av Marianne Zeyringer fra Institutt for teknologisystemer som snakket om hvordan fremtidens energisystemer bør konstrueres når større mengder fornybar energi (vind og sol) sendes inn i systemene. Jeg fikk også med meg foredraget til Toktam Ramezanifarkhani fra Institutt for informatikk som snakket om cybersikkerhet i fremtidens energisystemer. Stor takk til Marianne og Toktam for glittrende gode innlegg. Resten av programmet finner du her.

Grunnen til at jeg ikke fikk med meg hele seminaret var at jeg skulle på et møte om likestilling. Der var det ekstra hyggelig å kunne fortelle at alle våre tre bidragsyterer på dette energiseminaret var kvinner. Den siste, som jeg dessverre ikke fikk høre på, var Marianne Etzelmüller Bathen fra Senter for materialvitenskap og nanoteknologi som snakket om "quantum computing – beyond the superconducting paradigm."

Det kommer stadig flere mennesker fra industrien på våre seminarer og særlig takk til Energy Valley som arbeider systematisk med utviklingen av samarbeidet mellom oss og bedriftene i deres nettverk. Ved Universitetet i Oslo er det UiO:Energi som driver dette samarbeidet på vegne av fagmiljøene. Takk også til Vebjørn Bakken og UiO:Energi som plasserer Universitetet i Oslo der vi hører hjemme i energilandskapet, nemlig som en sterk og tydelig aktør innen forskning og utdanning på dette viktige området for Norge og verden.

UiO:Energi har fire brede satsingsområder:

• Energiomstilling og bærekraftige samfunn
  • Karbonfangst og -lagring