Observatoriet – Huset som fant Norge

I dag lanseres boka Observatoriet – Huset som fant Norge skrevet av mine to medarbeider Gunnhild B. Aasprang og Tone Skramstad.

Boka er en fortelling om en av de vigtigste bygningene i Norge på 1800-tallet. Det var i denne bygningen Norge ble satt på kartet, bokstavelig talt. Det var i denne bygningen Norge fikk riktig tid. Professor Christopher Hansteen og hans medarbeidere heiste hver dag klokken 12 en oransje ballong opp i en stang slik at folk i Christiania (datidens navn på Oslo) kunne stille sine klokker.

Av Morten Dæhlen
Publisert 17. apr. 2015

Observatoriet er ukjent for de fleste, men det ligger altså i Observatoriegaten 1 ved Sollie plass. Observatoriet er restaurert og gjenskapt slik det var da familien Hansteen bodde der på 1800-tallet. Dørene er åpne for skoleklasser, og hvert år besøkes observatoriet av ca. 4000 7-klassinger. De får en dag på observatoriet. «Dette var bedre en Tusenfryd», skal en av elevene ha sagt i sin evaluering av denne dagen!

Observatoriet omslag

I boka stiller Gunnhild B. Aasprang og Tone Skramstad tiden 180 år tilbake. Vi er altså omtrent på midten av 1800-tallet. I tillegg til Hansteens forskning får leseren være med på forskjellige begivenheter i Christiania på den tiden. Boka omtaler markedet på Stortorvet, skøyteløp på fjorden, barneball på Observatoriet og en ung gutts første forelskelse. Interessant og hyggelig lesning også for meg, selv om boka i utgangspunktet er innrettet mot yngre lesere.

Boka er fargerikt illutrert av de prisbelønte Dongery-gutta, i tegneseriestill og med et eget utbrettbart ilegg som viser Hansteens eventyr av en oppdagelsesferd til Sibir. Dette er kultur- og vitenskapshistorie fortalt på en underholdende måte for unge lesere. Boka innholder også spennende forsøk der man kan gjøre forskjellige ting selv, f.eks. å finne Nordstjerna, måle hvor høyt et tre er og lage sitt eget kompass.

Boka passer for 9-13 åringer og andre som er interessert i Observatoriet. Boka er utgitt av Gyldendal forlag. Løp og kjøp!