""

Kan lyden av en børste mot mikrofonen virke beroligende og bidra til forbedret livskvalitet? Foto: Colourbox

Har vi med ASMR oppdaget en ny helbredende kraft?

En ny oppdagelse i biologien kan forbedre allmenn helse og velferd. Millioner benytter seg av det allerede. Hva er egentlig ASMR?

Av MNKOM-studentene
Publisert 7. juni 2022

Artikkelen er skrevet av Anneli Steen Johansen

Det er en mørk vinternatt i Trondheim 2017. Kroppen min ligger tungt i sengen og hodet er utslitt, altfor utslitt. Selv å telle sauer eller antall netter uten søvn hjelper ikke.

Jeg skrur på PC-en ved senga og scroller gjennom YouTube. Der finner jeg en video som hevder den kan kurere mine søvnproblemer. Vel, det skader ikke å prøve, tenker jeg.

På skjermen ser jeg en stor mikrofon og en hånd som vinker velkommen. Jeg lukker øynene og legger meg til rette. Gjennom hodetelefonen hører jeg negler som skraper over mikrofonen. Merkelig nok føles det veldig avslappende.

Etter få minutter er jeg i dyp søvn. Neste morgen våkner jeg mer uthvilt enn på lenge. Hva skjedde?

Anneli Steen Johansen har mastergrad i fysiologi fra NTNU. Denne artikkelen er skrevet som en del av formidlingskurset MNKOM ved Universitetet i Oslo. Foto: Privat

Hjernemassasje

Det jeg fant var en ASMR-video. ASMR er forkortelse for «autonom sensorisk meridianrespons». Hensikten med videoen er å skape ASMR. Opplevelsen av ASMR betegnes ifølge Wikipedia som en «mild form for eufori» og er en kombinasjon av positive følelser og en distinkt, statisk prikkende følelse på huden.

Dette er følelsen av en dyp massasje som brer seg som en bølge i hodebunnen. Denne er så dyp at det føles som at noen masserer hjernen din. Uten at noen fysisk tar på deg.

Avhengig av intensitet kan det også dannes en kribling i hodebunnen, litt som frysninger du får av god musikk. Denne følelsen blir kalt for tingels på engelsk og kan renne ned langs ryggraden og ut til skuldrene.

Som fysiologistudent fasinerte dette meg. Hvordan er dette vitenskapelig mulig? I 2017 fantes ingen forklaring, for dette var helt nytt for forskerne. Kan menneskekroppen, så utforsket som den er, ha holdt en slik respons hemmelig, eller er dette innbilning?

Ny biologiskrespons oppdaget

Da denne ukjente responsen først begynte å bli kjent, var mange skeptiske: «Hva slags humbug er dette?»

En av de første forskningsgruppene som kastet seg på dette mysteriet observerte at hjernedeler som er involvert i å danne sosiale relasjoner, fikk økt aktivitet under ASMR. En annen gruppe målte fysiologiske endringer i kroppen til deltagere som så ASMR-videoer.

Dette bekrefter at ASMR eksisterer. Hvis ASMR er en reell fysisk respons med evne til å fikse mine søvnproblemer, hva annet kan den gjøre for deg?

Superkraften til ASMR

Millioner har rapportert positive bivirkninger på sosiale medier etter å ha brukt ASMR-videoer. Noen blir avslappet, får økt fokus, bedre humør og søvn. Andre forteller at det hjelper mot stress, kroniske smerter, depresjon, ensomhet og angst. Hvis dette ikke er en superkraft, så vet ikke jeg.

Disse effektene blir rapportert i flere spørreundersøkelser. Noen er så sterke at de blitt observert under laboratorieforsøk. Flere forskere har dermed konkludert med at ASMR kan ha en terapeutisk effekt.

Nylig ble det oppdaget at den nevrologiske effekten av ASMR kan vare i opptil 45 minutter etter eksponering. Dette viser at responsen kan skape en langvarig avslappende tilstand.

Så merkelig. Hvordan kan noe du sanser ha en så helbredende kraft?

Stress kverker oss

Samfunnet utvikler seg raskere enn vår biologi klarer å holde følge. For mange tusen år siden gjorde stress og angst oss mer forsiktige – det var slik vi overlevde. Kroppen vår håndterer ikke å være i konstant beredskap som den er i dag. Så stress er kilden til mange helseplager.

Det er her ASMR kommer inn. Forskning har bekreftet at ASMR aktiverer hjerneområder assosiert med å frigi gode hormoner, små gavepakker. Disse pakkene sendes rundt i kroppen med postvesenet, blodsirkulasjonen. De gir kroppen beskjed om å slappe av og gir følelsen av komfort. Dette reduserer effekten av stresshormoner, andre pakker i blodsirkulasjonen med en negativ effekt i store mengder.

Vi venter fremdeles på eksperimenter som kan bekrefte nøyaktig hvilke hormoner som er involvert i denne responsen, og da gi oss en bedre forståelse. Foreløpig tror forskere at dopamin, oksytocin og endorfiner er involvert. Disse kommer fra hjerneområdene som er aktive under ASMR.

ASMR er en nyoppdaget biologisk respons mange av oss er i stand å oppleve. Tusenvis skriver daglig på forumer og i kommentarfelter hvordan ASMR-videoer har beroliget dem eller forbedret deres livskvalitet over tid. Nå finnes det også forsking som støtter ASMRs potensial som en ny form for terapi eller mindfulness.

Neste gang du er trøtt eller stresset, sett på en ASMR-video eller to. Det koster ingenting, men kanskje oppdager du noe nytt om deg selv. Det gjorde i hvert fall jeg.

Kilder:

Barratt og Davis: Autonomous Sensory Meridian Response (ASMR): a flow-like mental state. PeerJ 2015.
Lochte mfl: An fMRI investigation of the neural correlates underlying the autonomous sensory meridian response (ASMR). BioImpacts 2018.
McErlean og Banissy: Assessing individual variation in personality and empathy traits in self-reported autonomous sensory meridian response. Multisensory Research 2017.
Poerio mfl: More than a feeling: Autonomous sensory meridian response (ASMR) is characterized by reliable changes in affect and physiology. PLOS ONE 2018.
Sapolsky: Why Zebras Don’t Get Ulcers. Henry Holt & Company 2005.
Swart mfl: ASMR amplifies low frequency and reduces high frequency oscillations. Cortex 2022.