""

Foto: Museum for universitets- og vitenskapshistorie

Altmuligmannens dagbok fra verdens mest ensomme øy

Ingen øy i verden ligger så langt unna andre bebodde områder som Tristan da Cunha i Sør-Atlanterhavet. Der var UiO-forskere på ekspedisjon i 1937 og 1938.

Av Historiske øyeblikk
Publisert 4. jan. 2021

En lørdag med skarpt, klart morgenlys la vi ut store historiske fotografier på Universitetsplassens brostein. Bare lyden av en trillekoffert mot det ujevne, harde granittdekket skar igjennom morgenstillheten på Karl Johan.

Eieren av kofferten var på vei til flytoget etter et besøk i Oslo. På ett av bildene registrerte han et kjent ansikt – faren til sambygdingen Jostein Skjelten.

Hjemme hos Skjelten på Vestlandet lå det det en ukjent og unik historisk kilde. Den ble delt med stor velvilje. Slik fikk vi tilgang til altmuligmannen Severin Skjeltens dagbok.

Fakta

Dette er en blogg fra Museet for universitets- og vitenskapshistorie (MUV). Se alle innleggene her

Gjennom hans daglige nedtegnelser får vi følge universitetets tverrvitenskapelige ekspedisjon til den vulkanske øya Tristan da Cuhna i tidsrommet september 1937 til april 1938.

Ekspedisjonen ble ledet av botanikeren Erling Christophersen. Også geologi og fagdisipliner innenfor zoologien var representert.

Ingen øy i verden ligger så langt unna andre bebodde områder som Tristan da Cunha. Det vakte interesse for ulike studier knyttet opp mot natur og biologi, medisin og sosiologi.

""
Det er svært vanskelig å identifisere deltakerne på ekspedisjonens bilder, siden hår og skjegg grodde og flere eksperimenterte med bart i løpet av oppholdet. Foto: Ukjent

Utgangspunktet var en samling planter som Botanisk museum fikk som gave fra hvalfangstrederen Lars Christensen. Botaniker Erling Christophersen bestemte seg for å ta initiativet til en ekspedisjon. Da måtte det også praktisk assistanse på plass.

Jostein Skjelten, som var kraftverksbestyrer på Sunnmøre, var kjent med det vitenskapelige miljøet fra sin tid som skytter på ulike fangstskuter i Arktis. På Tristan da Cunha-ekspedisjonen skulle han ha ansvaret for en rekke grunnleggende nødvendige oppgaver.

«Vitskapsfolk har hovudet fullt av vit, men er ikkje så praktiske», sa han lattermildt i et intervju mange år senere.

Her kan du lese utdrag fra Skjeltens dagbok og se flere fotografier fra ekspedisjonen til Tristan da Cunha

Tekst: Bjørn V. Johansen