Image
Lee Sedol + skjermbilde av spillet mot AlphaGo.

Lee Sedol og et utdrag fra spillet mellom ham og AlphaGo. Begge foto: Wikimedia Commons (f.v. LG Electronics/CC BY 2.0 og Axd/CC BY-SA 4.0)

Go: Brettspillet hvor mennesket ennå var ubeseiret

Go har lenge vært et spill hvor vi mennesker har vært uslåelige. Der selv ikke maskinene som slo oss i sjakk, kunne vinne.

Artikkelen er skrevet av Vegard Bjørsvik

Vegard Bjørsvik er masterstudent ved Institutt for informatikk. Artikkelen er skrevet som en del av formidlingskurset MNKOM.

Stedet er Four Seasons-hotellet i Seoul. I et rom fullt av lys og kamerautstyr sitter to personer ved et lite bord med et brettspill på. Ved den ene enden sitter en mann dypt inne i sine egne tanker og fikler med fingrene sine. På den andre siden av bordet sitter en rolig og komfortabel mann med en stor TV-skjerm ved siden av seg. Spillet som blir spilt, er Go – et klassisk strategispill som ofte sammenlignes med sjakk. Det spilles på et rutebrett der den ene spiller med hvite brikker og den andre spiller med sorte brikker. Målet er å omringe den andre spillerens brikker.

Sjakk blir ofte sett på som et veldig komplekst og analytisk spill som utfordrer spilleren til å tenke mange trekk framover. Antall mulige stillinger for alle brikkene er oppe i 10120 for sjakk. Go har et mye større brett  med 10174 mulige brettstillinger, noe som tilsier at det er 1 milliard milliard milliard milliard milliard milliarder flere stillinger enn i sjakk. Numrene er for store til at vi kan se dem for oss, men det er tydelig at det er vanskeligere å finne alle løsningene til Go.

Go-kampen

Spillet sto den gangen mellom Lee Sedol og superalgoritmen AlphaGo. Lee Sedol var da regnet som en av verdens beste spillere. AlphaGo var hverken en av verdens beste spillere eller et menneske, men et dataprogram utviklet av selskapet Google. For Lee Sedol skulle dette være en enkel kamp, og det tok kun fem minutter fra han ble utfordret til han sa ja.

I sjakk har maskinene lenge vært seirende over menneskene, men i Go har det til nå vært umulig for maskinene å slå proffe spillere. Dermed har menneskene kunnet sitte på tronen som det smarteste og mest strategiske dyret, enn så lenge. Det er dette som nå står på spill når Lee Sedol skal spille mot supermaskinen AlphaGo. Hva skal egentlig til for at en datamaskin skal kunne utfordre mennesket i et slikt strategisk og innviklet spill?

Superalgoritmen AlphaGo

Du har sikkert sett på når sjakkkommentatorene snakker om pilen som viser fordel til den ene spilleren over den andre. Bak denne pilen ligger kraftige algoritmer ikke helt ulike AlphaGo-algoritmen. Disse er designet av mennesker for å finne den beste løsningen til hvert trekk. AlphaGo er ikke direkte laget av mennesker for å løse Go, men er konstruert for å lære fra tidligere Go-kamper. I likhet med et menneske lærer AlphaGo å spille ved å se på opptak av tidligere Go-kamper, noe som gjør at algoritmen kan være på nivå med mennesker mye raskere enn tidligere algoritmer.

Mange av ideene har eksistert i over 40 år, så det er ikke akkurat en ny ide, men hvorfor fungerer det først nå?

Flere nye gjennombrudd gjør at maskiner nå kan lære av tidligere hendelser, slik som mennesker. Det kommer av at vi nå har tilgang til kraftigere og raskere maskiner som klarer å gjøre flere utregninger enn det som var mulig for bare noen få år siden. Det gjør at AlphaGo kan se gjennom alle historiske profesjonelle kamper i Go og lære seg å spille fra dem. Selv om det finnes mye data fra tidligere kamper, er det ennå ikke nok for at AlphaGo skal bli så god som den er.

AlphaGo gjør noe som vi alle kanskje gjorde som barn, den spiller mot seg selv. AlphaGo simulerer kamper mot forskjellige versjoner av seg selv og lærer av feilene sine. Denne simuleringen gjør den flere tusen ganger hver dag, og slik lærer den å bli bedre enn mennesker. 

Kampens vinner

Tilbake til kampen, så har Lee Sedol nå forstått at kampen er tapt for denne gangen. Han taper 4 av 5 runder, og selv om han i starten var sikker på å vinne alle partiene enkelt, er han nå glad for at han klarte å vinne én eneste runde. Det skal senere vise seg at dette er den eneste runden et menneske har vunnet mot AlphaGo så langt.

Som i sjakk går maskinen seirende ut denne gangen også. Denne seieren viser altså at maskiner klarer å vinne i komplekse spill som Go.

Kilder:

AlphaGo: The story so far

A former world champion of the game Go says he's retiring because AI is so strong: 'Even if I become the No. 1, there is an entity that cannot be defeated'

How does the complexity of Go compare with Chess?

YouTube will livestream Google’s AI playing Go superstar Lee Sedol in March