Image
Hånd på PC-tastatur.

Både søkene du gjør og nettsider du bare er innom, etterlater spor. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Digitale spor: Ditt DNA på internett

Mange føler seg beglodd på gaten, men glemmer det når nettleseren åpnes.

Artikkelen er skrevet av Kristoffer Myklebust

Kristoffer Myklebust er masterstudent ved Institutt for informatikk. Artikkelen er skrevet som en del av formidlingskurset MNKOM.

Se for deg en travel dag på kjøpesenteret lille julaften. Du skal rekke å handle de siste gavene til familien før du haster hjemover for å se Grevinnen og hovmesteren på TV. På kjøpesenteret kjøpte du en ny høyttaler og et velfungerende vaffeljern. I bilen hjem har elektronikkbutikken en radioreklame for nettopp TV og vaffeljern. Langs veien står et stort skilt og reklamerer for billige toastjern. Dette er et tenkt scenario som ikke er helt ulikt det vi opplever på internett til daglig.

Alt vi ikke tenker på

Når vi ferdes rundt i verden, legger vi nesten alltid igjen DNA og andre mer eller mindre synlige spor. Ferdselen vår på PC og mobil er minst like lett å spore, men ofte tenker vi mindre over det vi legger igjen der. Eksempler på ting vi legger igjen er bilder, kommentarer, videoer, delinger, likes og meldinger i sosiale medier, men også ting utenfor sosiale medier kan spores.

E-post, søkehistorikk og logg er også digitale spor som kan være av interesse for kommersielle aktører. Noen opplysninger kan hentes ut og brukes til å spesialisere for eksempel reklame eller aktivt påvirke deg og dine valg.

Ulike typer spor

Når vi snakker om digitale spor, skiller vi mellom aktive og passive spor. Aktive spor er det vi aktivt legger igjen, det er gjerne ting i sosiale medier eller kommentarfelt. Passive spor er det som for mange er mystisk og skjult og vanskelig å styre. Dette er spor som legges igjen fordi vi gjorde en handling på PC, nettbrett eller mobil. Slike passive spor kan være logger, tilkoblinger eller innstillinger.

Informasjonen det er mulig å hente ut fra logger, informasjonskapsler og andre passive spor er omfattende, du kunne like gjerne gitt ut informasjon fra dagboken din. Med få tastetrykk kan du ha gitt tillatelse til å hente ut spor som er av interesse og som kan brukes til profitt. Siden de digitale sporene våre kan inneholde informasjon om interesser, daglige rutiner, søvnrytme og politisk ståsted, skjønner vi at dette er innhold som ikke bør deles fritt.

Grunnene til at data samles inn er mange, én viktig grunn er at det er nødvendig for å kunne gi apper den funksjonen brukeren ønsker. Et slikt eksempel er appen 113, som trenger godkjennelse av bruker til å lese av GPS-posisjonen. Appen er laget slik at det skal være lett å få tak i hjelp ved å ringe direkte til akuttsentralen, og den oppgir posisjonen din slik at hjelpemannskaper lettere kan nå ulykkesstedet.

Målrettet reklame

Passive spor kan brukes til kommersielle formål. Informasjon fra en kommersiell app brukes i stor grad til å sende deg målrettet reklame. Slike apper kan være enkle og tilsynelatende uskyldige, men bak fasaden kan det skjule seg et ønske om innsamling av dataspor som videre kan brukes blant annet i målrettet reklame mot brukerne. Hvis søkeloggen din fylles opp av søk som «sol på Tenerife», «billige sydenreiser» og andre lignende søk, vil det fort bli plukket opp av reklamebransjen, som vil lokke deg med tilbud om sydenreiser på plattformene dine.

Dataspor er noe vi ikke kan unngå å legge igjen, ettersom systemene vi bruker er konstruert for å brukes på denne måten. Det viktigste er at vi er klar over at vi legger igjen hint om oss selv. Så for å ta vare på personvernet ditt, er det lurt alltid å vurdere en ekstra gang hvilke spor du etterlater deg på nett.