Essay: Når storebror blir med på date

Før måtte vi ta motet til oss og be på date ansikt til ansikt. Nå legger vi igjen mer personlig informasjon om oss selv på nettet enn vi kanskje er klar over i håp om å finne den store kjærligheten.

Av MNKOM-studentene
Publisert 27. mars 2016

En halv million nordmenn har til felles å være brukere av applikasjonen Tinder. Jeg ble i 2015 én av dem. Da hadde jeg allerede i lengre tid hørt på venners historier om erfaringer de hadde fått av datingapplikasjonen. Selv satt jeg med sommerfugler i magen da jeg lastet ned Tinder på min iPhone.

Tinder har som mål å gjøre det enklere for brukerne sine å finne bekjentskaper, og forhåpentligvis fremtidige kjærester, i geografisk nærhet av brukeren. Ved å se enkel informasjon, som bilder og navn, skal du sveipe mot høyre eller venstre etter hvilket inntrykk du danner deg. Høyre er representert som «like» eller «ja» og venstre som «nope» eller «nei». Informasjonen om brukerne henter de fra Facebook etter tillatelse fra brukerne når Tinder-brukeren blir opprettet

(...)

Du leste akkurat begynnelsen av essayet til Nina Bakås, en av MNKOM-studentene denne våren. Vil du lese resten?

Hele teksten finner du her på bloggen hennes, "IT-jenta"

Teksten er også publisert i Aftenposten Viten