Essay: Galakser og supermassive sorte hull – en kjærlighetshistorie

De fleste galaksene på nattehimmelen har et supermassivt sort hull i sitt senter. Disse parforholdene har vart i milliarder av år, og er sterkere enn vi kan forstå.

Av MNKOM-studentene
Publisert 26. mars 2016

Romansen begynte da universet fortsatt var veldig ungt. Selv de aller første galaksene var i forhold med supermassive sorte hull, sorte hull som er millioner ganger mer massive enn solen. Det kan virke som det mest naturlige forholdet i universet, som om de alltid opptrer sammen.

Det er ikke mange år siden det store spørsmålet var hvorvidt supermassive sorte hull i det hele tatt eksisterte eller kun var en matematisk kuriositet. I dag mener vi at disse mørke, massive monstrene finnes i de fleste galaksene i universet. Det er i alle fall det som gjerne blir fortalt.

Men det er ikke hele sannheten.

(...)

Du leste akkurat begynnelsen av essayet til Maria Hammerstrøm, en av MNKOM-studentene denne våren. Vil du lese resten?

Hele teksten finner du her på bloggen hennes, "AstroMaria"