Toffenprisen 2015 til Henrik Svensen

Av Morten Dæhlen
Publisert 13. jan. 2015

Geolog og seniorforsker Henrik Svensen ved Senter for Jordens Utvikling og Dynamikk (CEED), Institutt for Geofag har fått Toffenprisen for 2015 for sine fremragende bidrag til popularisering av geologifaget. Han har skrevet bøkene "Enden er nær. Om naturkatastrofer og samfunn" (2006) og "Bergtatt. Fjellenes historie og fascinasjonen for det opphøyde" (2011), som ble kåret til Årets fjellbok 2012. Han er også redaktør for boken "Isfritt. Populærvitenskap som angår deg" (2014). Jeg har tidligere blogget om både Bergtatt og Isfritt. Toffenprisen er opprettet av Norsk Geologisk Forening og oppkalt etter Professor Christoffer Oftedahl (”Toffen”), en av Norges fremste formidlere av geologifaget til studenter og allmennheten. Prisen skal tjene som en æresbevisning til en geolog som gjennom foredrag, artikler eller på annen vis har bidratt vesentlig til popularisering av vitenskapelige forskning og faget mer generelt. Henrik Svensen er også en sterk mentor for studenter og unge forskere som ønsker å formidle sin forskning. Han er en av initiativtagerne bak de to emnene "Formidling og vitenskapsjournalistikk (MNKOM3000/4000) for bachelor- og masterstudenter og "Forskningsformidling" (MNKOM9000) for doktorgradsstudenter. Gratulerer med en veldig vefortjent pris!