(Vitenskapelig) matematisk tankegang

Roger Antonsen på formidlingsoppdrag på
Torsdag 6. juni ble Roger Antonsen ved Instititutt for informatikk tildelt Universitetsforlagets lærebokpris for 2013. Roger får prisen for bokprosjektet Introduksjon til vitenskapelig matematisk tankegang, og dette er juryen begrunnelse for å tildele prisen til Roger Antonsen: "For den som skal lære et fag, oppstår faget når det kommuniseres. Det er derfor læreboka er ei viktig bok for den som skal lære, og det er nettopp derfor det er vanskelig å skrive lærebok. Juryen har vurdert en rekke prosjektskisser, og ett prosjekt utmerket seg. Årets mottaker av lærebokprisen har doktorgrad i sitt felt, han er også en prisvinnende formidler, men han tildeles prisen først og fremst fordi han evner å skape fag i sin læreboktekst. Han kommuniserer med ord et fag som vanligvis forbindes med tall, han viser hvordan matematikk handler om å forstå verden, og inviterer leseren til å se matematikkfaglig aktivitet som kreativ og sannhetssøkende prosess." Juryen har bestått av Liv Ingeborg Lied, professor i religionsvitenskap ved Det teologiske Menighetsfakultet i Oslo, Cathrine Holst, seniorforsker ved ARENA og redaktør for Nytt Norsk Tidsskrift og Eivind Engebretsen, professor ved avdeling for helsefag, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo. Prisen er på 100.000,- kroner. Jeg har vært så heldig å ha arbeidet sammen med Roger Antonsen i noen år, og ikke minst sett Roger i aksjon som lærer på Institutt for informatikk, som formidler av informatikk, matematikk og fysikk til unge mennesker, og som leder av Sonen (Åpen sone for eksperimentell informatikk). Roger er noe av det beste jeg har sett og opplevd fra en lærerstol og jeg er særlig imponert over Rogers egenskaper knyttet til det å skape faglig engasjement og samhandling med studentene og mellom studentene. Kjære Roger, gratulerer med prisen. Vel fortjent, og for meg er det ingen stor overraskelse at akkurat du får denne prisen!