Blogger

Siste bloggposter

Nikolai Astrup

Nikolai Astrup åpnet Data Science Lab

Denne uken fikk vi besøk av digitaliseringsminister Nikolai Astrup i forbindelse med åpningen av Data Science Lab i Forskningsparken. Det ble et inspirerende møte mellom forskere, etablerte selskaper, gründere og han som har det nasjonale ansvaret for intet mindre enn å digitalisere Norge; digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

Warped time model in ReleQuant

Free fall in curved spacetime

How can we visualise gravity in relativity? With a rubber sheet and marbles, maybe? My latest article in Physics Education presents a new model that illustrates how warped time gives rise to gravity.

Gruvedrift

Kampen om kobolt og andre mineraler

Kobolt er viktig i fremstillingen av batterier til datamaskiner, smarttelefoner og biler, hvor det brukes som elektrode i litiumionebatteriene. Det brukes dessuten som katalysator når biomasse skal dannes om til diesel. Etterspørselen vil på begge områdene bare øke i takt med den stadige veksten av «grønn» teknologi. Den aller største bruken av kobolt er likevel i stålindustrien, hvor det brukes som legeringsmateriale. Men det er ikke bare kobolt som vil være ettertraktet i fremtiden.

solen

Kreering i Aulaen - 14 mars 2018

Nok en gang har det vært kreering i Aulaen. Denne gangen var det prodekan Solveig Kristensen som holdt talen - en tale du kan lese her. Mye interessant!

Lektorstudentene på tur til NMBU

Hva kjennertegner en realfagslektor fra UiO?  Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN) har utarbeidet egne læringsmål for lektorprogrammet i realfag. Der heter det blant annet: En realfagslektor fra UiO er kjennetegnet ved høy faglig kompetanse og en unik evne til å se og ta vare på alle elevtyper.

Svindel

Skattesnytere går en usikker fremtid i møte

Hvis du planlegger å snyte på skatten, går du en usikker fremtid i møte! Takket være dyktige matematikere ved Universitetet i Oslo utvikles nye statistiske metoder som øker sannsynligheten for at svindlere skal bli avslørt.

Colourbox-UiO

Kollektiv og inkluderende intelligens

Hvordan kan mennesker og maskiner samarbeide for å fremme kollektiv og inkluderende intelligens? Digitaliseringsminister Nikolai Astrup vil ha en nasjonal strategi for kunstig intelligens. Det er bra, men er det vi trenger? Vår anbefaling er at Regjeringen utvikler en nasjonal strategi som er mye viktigere, nemlig en strategi for kollektiv og inkluderende intelligens?