""

Kvinner som har mye morgenkvalme, har lavere risiko for å spontanabortere. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Finnes det noen fordeler med svangerskapskvalme?

Hadde det ikke vært bedre om svangerskapet var smertefritt og uten slike plager?

Av Eivind Torgersen
Publisert 27. juni 2022

En gravid kvinne, frustrert etter flere uker i kvalmens vold, tok kontakt med NRK-programmet Abels tårn for å få svar på spørsmålet. Hvordan har det forferdelige fenomenet svangerskapskvalme overlevd gjennom evolusjonen?

– Jeg har lurt på det samme selv, sa cellebiolog Katharina Vestre fra Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo under Abels tårn-sendingen.

Hun undersøkte spørsmålet grundig da hun skrev boka Det første mysteriet. Historien om deg – før du ble født.

Vi får jo fortsatt barn, så noe funker bra nok, sier biolog Katharina Vestre. Foto: Hildur Augustsdottir/Aschehoug

Lavere risiko for spontanabort

– Det er en del evolusjonsbiologer som har prøvd å se på dette og som mener at det er en evolusjonær fordel med morgenkvalme. Et av de sterkeste tegnene på dette er at kvinner som har mye morgenkvalme, har lavere risiko for å spontanabortere, sa Vestre.

Forskerne tror det kan henge sammen med at mat med mye smak tradisjonelt sett har vært mer farlig enn mild mat.

– Og det er gjerne den maten du har aller minst lyst på når du er kvalm, sa Vestre.

I grønnsaker med mye og kanskje litt bitter smak kan det være giftstoffer fra planter. I kjøtt kan det være bakterier som kan skade fosteret.

– Moren skal være litt kresen, sa Vestre og trakk fram andre interessante funn når det gjelder svangerskapskvalme:

– I kulturer hvor de først og fremst spiser veldig mild mat og ikke så mye kjøtt, der er det mindre svangerskapskvalme.

– Man er mest kvalm helt i starten av svangerskapet når alle organene til fosteret blir dannet. Dette er en kritisk fase.

Evolusjonen strekker seg ikke mot perfeksjon

Vestre passet også på å påpeke at evolusjonen ikke er perfeksjonistisk. Den har ingen vilje eller noe mål i seg selv. Så lenge ting fungerer, bryr den seg ikke om plagsomme bieffekter, verken under graviditet eller i andre sammenhenger.

– Det handler om å få barn, og det handler om å overleve. Og vi får jo fortsatt barn, så noe funker bra nok, sa Vestre.

Abels tårn

Sammen med programleder Torkild Jemterud svarer tre forskere på spørsmål fra lytterne om hvordan verden henger sammen.

Abels tårn går på NRK P2 hver fredag mellom klokka 9 og klokka 11. Programmet blir også publisert som podcast.

Her finner du alle Abels tårn-sendingene

Hun synes heller ikke vi skal prøve å se etter en mening eller hensikt bak mors smerter under selve fødselen.

– Det er noen som har spekulert i om det kan være forskjellige ting som blir aktivert idet man opplever smerten under fødselen i kvinnekroppen, men jeg tror ikke vi skal glorifisere smerten.

– Jeg tror det er mest en uheldig bieffekt av at vi har veldig store hjerner og hoder, og at vi går rundt på to bein og dermed har en trang kanal vi skal ut gjennom.

LES OGSÅ: – Evolusjonens feilskjær motbeviser teorien om intelligent design

Emneord: Biovitenskap