Image
Lindesvermer

Denne søte larven ble observert på Universitetet i Oslo på leting etter et sted å forpuppe seg. Foto: Eivind Torgersen/UiO

Den lille larven som møtte opp til studiestart

Det var neppe fadderuka som lokket denne larven ut på brosteinene på Blindern. Vi lurer på hva den skal bli når den blir stor.

Sensommerens vakreste eventyr er å se studentene komme tilbake til universitetet. Spente, forventningsfulle og sprudlende som bare ungdom kan være, gir de liv til de ellers så trauste murbygningene.

Denne uken oppdaget vi en annen eventyrlysten ungdom på oppdagelsesferd. En larve kom krypende over brosteinen, ned i en sprekk og så opp på den neste.

Akkurat som med studentene er det ikke lett å vite hva den skal bli når den blir voksen. En sommerfugl kanskje. Men hvilken? Det finnes over 2000 arter av dem bare i Norge.

Vi tok et noen bilder for å finne ut mer. Første sjekkpost er Artsorakelet, en app fra Artsdatabanken som ved hjelp av kunstig intelligens kan gi svar på slike spørsmål.

100 prosent treff

Og orakelet var ikke i tvil, selv om det minner om at resultatet «kan være feil, også når Artsorakelet oppgir høy treffprosent». Vi fikk 100 prosent treff på lindesvermer (Mimas tiliae).

Skjermdump fra appen Artsorakel.

For å være helt sikre tok vi kontakt med en ekspert. På Naturhistorisk museum i Oslo sitter forsker Hallvard Elven med oversikt over de fleste av insektene som kryper og flyr rundt i Norge.

– Ja, denne krabaten er det blitt postet mange bilder av i det siste på diverse fora. Den har tydeligvis et bra år, sier Elven.

Han bekrefter at det er larven til en lindesvermer som er på vei for å finne et sted å forpuppe seg.

– Larven lever mest på lind, men når det er tid for å forpuppe seg, kryper den ned fra treet og legger ut på vandring etter et bra sted. Samtidig skifter den farge fra grønn til mer lillaaktig.

Grønn antenne

Som larve er den inne i sin andre av fire livsfaser. Først er den egg, så larve, deretter puppe før den slår ut i blomst og blir ferdig sommerfugl.

– Lindesvermeren forpupper seg nede i bakken eller i en råtten stubbe. Den tilbringer vinteren som puppe og klekker i mai eller juni.

Hvis larven vår finner et trygt gjemmested, er det altså nesten et år til den slår ut i sommerfuglblomst.

Ved første øyekast ser det nesten ut som larven går baklengs. I den ene enden stikker det nemlig ut en blågrønn antenne. Den minner om et følehorn – bortsett fra et den ikke leder larven på vei, men snarere henger på enden.

– Hornet på rumpa er et karaktertrekk ved mange av artene i familien tussmørkesvermere. Det kan ikke brukes til å stikke med, forsikrer Elven.

Som en kolibri

Ifølge Artsdatabanken lever lindesvermeren på det sørlige Østlandet og på Sørlandet.

Den voksne sommerfuglen tar ikke til seg næring, men lever på det den har lagret opp som larve.

Vingene kan variere litt i utseende med ulike sjatteringer av grønt, oker, rødbrunt eller brunt, men det er den olivengrønne fargen som er dominerende, ifølge Artsdatabanken.

En voksen lindesvermerhann. Foto: Didier Descouens/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Vingespennet til lindesvermeren kan bli opptil 7–8 centimeter. Den tilhører en sommerfuglfamilie som heter tussmørkesvermere (Sphingidae), og som gjerne har kraftige, strømlinjeformete kropper og smale vinger.

Det er observert 15 ulike arter av tussmørkesvermere i Norge, og de utmerker seg ved å stå stille i luften, som en kolibri, når de spiser.

Les mer om insekter på Titan.uio.no

Har du sett en kolibri i hagen?

Disse vårtegnene er biologenes favoritter