Image
""

La svipefingeren få en pause. La nesa få lukte seg frem. Illustrasjonsfoto: Colourbox

På leting etter kjæreste? Her er et alternativ til Tinder

Lei av sveiping? Her er en annen metode for å finne den rette, og den har garantert ført flere par sammen enn det Tinder har.

Artikkelen er skrevet av Oda Ydse Stødle

Du har sett hvordan DNA-et ditt er organisert.

DNA-et vårt er som den tykke kokeboken med hvite og røde ruter som står på mammas kjøkken. I kokeboken har mamma satt inn merkelapper på oppskrifter hun bruker ofte. De slår hun raskt opp. Andre sider blir sjelden brukt.

Akkurat sånn er det med DNA-et hennes også. I en celle blir noen deler brukt ofte og får på merkelapper. Andre deler av DNA-et hennes blir sjeldent brukt i den samme cellen. I de fleste cellene hennes er det merkelapper på gener som koder for humane leukocytt-antigener (HLA). Hun har flere slike HLA-gener.

Faren min har sannsynligvis HLA-gener som ser litt annerledes ut enn mamma sine – neppe tilfeldig.

""
Oda Ydse Stødle er masterstudent ved Institutt for biovitenskap. Artikkelen er skrevet som en del av formidlingskurset MNKOM.

En magisk kombinasjon

Har du vært forelsket noen gang? Vært totalt oppslukt av et annet menneske? Alt du tenker på. Det fineste du har sett. Den beste lukten du vet. Nettopp, den beste lukten DU vet.

For det er kombinasjonen av dere to som gjør det magisk. Denne magien kan faktisk skyldes at dere har forskjellige oppskrifter på HLA-gener. Studier viser nemlig at vi liker lukter fra mennesker med HLA-gener som ikke er like våre egne.

Mer enn liker, faktisk. Luktene kan føre til magiske følelser som forelskelse.

Magiens mekanisme

Forelskelse kan føles magisk fordi vi ikke kan kontrollere den. Men kroppen din har trolig mer kontroll enn det bevisstheten får med seg. Det er derfor jeg tror at foreldrene mine har ulike versjoner av HLA-gener i sine kokebøker.

For meg øker det sjansen for et immunforsvar som kan oppdage mange forskjellige inntrengere i kroppen. Ulike varianter av HLA kan få tak i ulike typer bakterier eller virus.

Når HLA får tak i en bit av en bakterie, vil den vifte med denne biten som et rødt flagg til immuncellene. Dette røde flagget har samme funksjon som det røde flagget i «Farmen»: Nå er det noen som er skadet her – vi trenger hjelp!.

I et evolusjonært perspektiv har dette vært vesentlig for å overleve. Det er det fremdeles. HLA-genene er de genene som varierer mest mellom mennesker. Det gjør at hvis en pandemi kommer, så vil noen av oss ha HLA-varianter som kan få tak i akkurat den bakterien som forårsaker pandemien.

Da kan det røde flagget heves slik at immunforsvaret raskt kan sette i gang. Jo raskere immunforsvaret får startet krigen mot bakterien, desto større fordel. Så hvis en pandemi rammer et folkerikt land, er det stor sannsynlighet for at noen av innbyggerne har HLA som kan få tak i bakterien. Altså vil en stor variasjon i HLA gjøre at noen stiller sterkt nesten uansett hvilken pandemi som kommer.

Slik finner du din match

La svipefingeren få en pause. La nesa få lukte seg frem.

Bare husk å ta med deg hodet på veien. Å sniffe seg gjennom gatene er ikke nødvendigvis innbydende for en potensiell HLA-match.

Referanser:

Kromer, J. mfl: Influence of HLA on human partnership and sexual satisfaction. Scientific reports, 2016.

Milinski M mfl: Major histocompatibility complex peptide ligands as olfactory cues in human body odour assessment. Proc Biol Sci. 2013.