Kjemiker Erik Tellgren blir Young CAS Fellow

Erik Tellgren leter etter den dypeste dalen i et landskap full av daler og topper. Slik beskriver i hvert fall Senter for grunnforskning (CAS) prosjektet han nå har fått støtte til.

Erik Tellgren
Erik Tellgren.

­– For å si det mindre metaforisk: Kvantekjemi beskriver elektronenes oppførsel i molekyler og materiale. Forskere ønsker å kalkulere grunntilstanden med lavest mulig energi, da elektronene har en tendens til å «falle dit». Men beregningsmetoder kan i praksis ikke skille mellom tilstander med globalt lavest energi og tilstander med lokalt lavest energi. Det finnes derfor en risiko at man finner feil tilstand, forklarer han i en pressemelding.

Tellgren er forsker ved Hylleraas-senteret på UiO. Han jobber med å finne matematiske kriterier som gjør det mulig å garantere at man finner denne grunntilstanden.

Som Young CAS Fellow får han 200 000 kroner til tre intensive samlinger i løpet av året. Ordningen er utarbeidet av forskningsstiftelsen CAS og Akademiet for yngre forskere med støtte fra Det Norske Videnskaps-Akademi.

Også Catherine Anne Bradley ved Det humanistiske fakultet er utnevnt til Young CAS Fellow. Hun skal utforske en musikkbok fra middelalderen.