- Studentene fra UIO vil gi oss en mulighet til å få nye tanker og ideer

Studenter tar aktivt del i innovasjonsprosjekter i nytt samarbeid mellom UiO og toppbedrifter.

Av Wenche Willoch
Publisert 1. sep. 2019

En studenthverdag i Telenor, Schibsted, DNV GL og EVRY blir virkelighet når UiO inngår en ny type samarbeid med disse bedriftene. Studentene skal gjennomføre høyaktuelle innovasjonsprosjekter som en del av masterutdanningen ved Institutt for informatikk.

IFI
Foto:  UiO

- Gjennom dette samarbeidet får vi tilgang til prosjekter av meget høy kvalitet og relevans, og studentene får oppleve innovasjonskulturen på innsiden av store organisasjoner som representerer attraktive potensielle arbeidsgivere, sier Jens Petter Falck, som er førsteamanuensis og programrådsleder for ett av masterprogrammene.

Målsetningen er å gi studentene dyptgående forståelse for og praktisk erfaring med gjennomføring av innovasjonsprosjekter i store organisasjoner. Institutt for informatikk (IFI) og samarbeidspartnerne Telenor, Schibsted, DNV GL og EVRY skal i fellesskap organisere prosjekter der grupper av studenter på masterprogrammene Entrepreneurship and Innovation and Management og Informatikk: digital økonomi og ledelse jobber i bedriftene gjennom et semester. De skal gjennomføre hvert sitt prosjekt som er viktige for bedriftenes innovasjonsarbeid.

- Det er lurt å omgi seg med medarbeidere som er smartere enn deg selv. Studentene fra UIO vil gi oss en mulighet til å få nye tanker og ideer, i tillegg er jeg sikker på at de vil lære masse fra erfarne Telenor-medarbeidere. Dette er en kjempemulighet for både Telenor og studentene, og vi setter stor pris på at de ønsker å tilbringe et semester hos oss på Fornebu. Forhåpentligvis vil vi se mer av dem, for det er ingen tvil om at informatikkstudentene fra UiO besitter kompetanse som er viktig for Telenor, sier administrerende direktør i Telenor, Norge Petter-Børre Furberg.

- Dette er vinn-vinn. For studentene våre er det relevant arbeidserfaring, og bedriftene får godt kvalifisert arbeidskraft som vil løse reelle innovasjonsutfordringer, sier Morten Dæhlen, dekan ved Det matematisk- naturvitenskaplige fakultet.

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi: Følg Titan.uio.no på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt