Olav Thon-priser til Hege Christensen og Frode K. Hansen

Av Bjarne Røsjø
Publisert 10. jan. 2019
Professor Hege Christensen, Farmasøytisk institutt
Professor Hege Christensen er en av årets prisvinnere ved MN-fakultetet. Foto: UiO.

Olav Thon Stiftelsen kunngjorde torsdag at professor Hege Christensen ved Farmasøytisk institutt og professor Frode K. Hansen ved Institutt for teoretisk astrofysikk er tildelt stiftelsens nasjonale pris i 2019 for fremragende undervisning. Professorene Rigmor Solberg og Harald T. Johansen ved Farmasøytisk institutt er med i ett forskningsprosjekt som har fått 10 millioner kroner.

Olav Thon Stiftelsen deler ut for 2019 i alt 33 millioner kroner, fordelt på én internasjonal forskningspris, tre nasjonale priser for fremragende undervisning i høyere utdanning, to nordiske forskningsprosjekter i medisin og fire nasjonale prosjekter for studentaktiv forskning. UiO får to priser for fremragende undervisning og støtte til to nordiske forskningsprosjekter.

Vinnere av Olav Thon Stiftelsens nasjonale pris for fremragende undervisning er Hege Christensen og Frode K. Hansen.

De to UiO-prisvinnerne

Hege Christensen får prisen fordi hun er en særdeles engasjert og dyktig utdanner som brenner for studentenes læring. Helt siden sin ansettelse som førsteamanuensis ved Farmasøytisk institutt i 1992 har hun hatt et særlig fokus på oppbygging av undervisning innen fagområdet farmakologi. Hennes innsats innen utdanning og undervisning i mer enn 25 år overstiger langt det som er vanlig av en i hennes stilling, heter det i en pressemelding fra Olav Thon-stiftelsen.

Frode K. Hansen har vært svært nytenkende rundt fysikkundervisningen. Han har etablert innovative metoder og viser et meget stort engasjement i daglig undervisning. Det er som underviser i emnet AS «Innføring i astrofysikk» på bachelornivå, Hansen har utmerket seg i særlig grad. Dette emnet har han undervist i siden 2007, og han har hvert år prøvd ut og gjort endringer på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger om hva som har virket.

Rigmor Solberg er kritisk til den utstrakte bruken av doping i idretten.
Professor Rigmor Solberg er med i et prosjekt som støttes med 10 millioner kroner. Foto: Bjarne Røsjø, UiO.

De to prosjektene

Begge mottakerne av Olav Thon Stiftelsens støtte til nordiske forskningsprosjekter innen medisin går i 2019 til forskergrupper med sterk UiO-tilknytning.  Prosjektet Økt beinregenerering ved in vivo målretting av skjelett-stamceller ledes av professor Moustapha Kassem ved Syddansk Universitet og får 10 millioner kroner. Professorene Rigmor Solberg og Harald T. Johansen ved Farmasøytisk institutt er med i staben.

Det andre prosjektet som får 10 millioner kroner ledes av professor Lars Engebretsen ved Institutt for klinisk medisin. Prosjektet handler om forebygging av alvorlig artrose ved å behandle fokale lesjoner med brusk utviklet ved hjelp av vevsteknikk og tidlig artrose med genterapi.

Prisutdelingen skjer i Universitetets Aula torsdag 7. mars.