Norge deltar i den internasjonale astronomi- og astrofysikkolympiaden

I år stilte Norge for første gang i den internasjonale olympiaden i astronomi og astrofysikk (IOAA) - med tre elever fra Horten videregående skole.

Av Wenche Willoch
Publisert 4. sep. 2019
IOAA, Didrik Nohre Lønvik, Iver Oknes, Sindre Herstad og faglærer Jan Kåre Trandem Qvam
F.v. en representant for arrangørene, deretter faglærer Jan Kåre Trandem Qvam og elevene Didrik Nohre Lønvik, Iver Oknes og Sindre Herstad. Foto: Tor Einar Aslesen, Norsk astronomisk selskap

UiOs Institutt for teoretisk astrofysikk og Rosseland Center for Solar Physics skal snart i gang med forberedelsen til neste års OL i Colombia. Skoleelever med interesse for astronomi og astrofysikk inviteres nå til å melde sin interesse.

Astronomi- og astrofysikkolympiaden

Astronomi- og astrofysikkolympiaden er en internasjonal kunnskapskonkurranse for elever i videregående skole.

Konkurransen er for alle som er interessert i emnet og spesielt for dem som vurderer videre utdanning i denne retningen.

IOAA arrangeres årlig, og konkurransen i Keszthely i Ungarn var den 13. i rekken. Neste års OL er i Colombia.

Sammen med ca. 260 deltakere fra totalt 47 land stilte elevene til eksamen i de fire disiplinene teoretisk eksamen, dataanalyse, praktisk observasjonsastronomi (både bruk av teleskop og planetarium) og lagkonkurranse - der lagene ble satt sammen av deltakere fra ulike land.

I forbindelse med den praktiske delen hadde arrangøren klargjort et stort «OL-sett» med teleskoper, hele 88 reflektorer ble flittig brukt på ett og samme sted i løpet av eksamenskvelden.

De tre norske deltakerne Didrik Nohre Lønvik, Iver Oknes og Sindre Herstad fikk et spennende og lærerikt opphold. Og selv om dagene var tidvis krevende, ble det også satt av tid til ulike utflukter og sosiale arrangementer.

Neste astronomi- og astrofysikkolympiade vil bli avholdt høsten 2020 i Bogotá i Colombia. Så for ungdom som liker astronomi og astrofysikk, er det bare å ta kontakt samt å legge seg i trening.

Shahin Jafarzadeh, IOAA koordinator i Norge og forsker ved Rosseland Center for Solar Physics