Nominert til Brageprisen og til Språkprisen

Fire forskere ved MN-fakultetet er nominert til to av Norges gjeveste bokpriser. Temaene spenner fra menenskets unnfangelse til oppdagelsen av istiden.

Av Wenche Willoch
Publisert 2. nov. 2018

Fire forskere ved MN-fakultetet er nominert til to av Norges gjeveste bokpriser. Temaene spenner fra menneskets unnfangelse til oppdagelsen av istiden.

Brageprisen regnes som landets viktigste litteraturpris. Bøkene vurderes av ulike yrkesgrupper som jobber med litteratur: bokhandlere, bibliotekarer, kritikere og akademikere. Formålet er å hedre gode norske forfatterskap og skape interesse for norsk litteratur, skriver de på egen nettside. Prisen deles ut 22. november, og av fire nominerte i Åpen klasse: populærvitenskap for voksne og barn/ungdom, kommer to fra MN-fakultetet.

Anja Røyne med boka
Anja Røyne. Foto: Hilde Lynnebakken/UiO.

Anja Røyne, som er forsker ved Fysisk institutt, er nominert for boka Menneskets grunnstoffer.

Dette er noe av det juryen skriver: "Fysikeren skriver i et tydelig språk, hele tiden med en uredd evne til å gå inn i de store spørsmålene som angår oss alle, noe som løfter boken opp til et eksistensielt nivå, samtidig som hun forbinder fysikk med leserens dagligliv."

- Selv om jeg forsker på geologiske prosesser, visste jeg egentlig ikke hvordan vi utvinner noe som helst, og jeg hadde lyst til å finne det ut, sier Røyne i vårt intervju med henne: Gir ut bok om grunnstoffene vi bruker – og selv er laget av

Katharina Vestre
Katharina Vestre. Foto: Brageprisen

Katharina Vestre er stipendiat på Institutt for biovitenskap. Hun er nominert for Det første mysteriet.

Om boken hennes skriver juryen blant annet: "Dette er fortellingen om ni måneder som forandrer ditt liv, fra første celledeling etter befruktning, til fødsel (...) Katharina Vestre skriver med en tydelig stemme som henvender seg direkte i du-form til en leser som får se livet utfolde seg i all sin mirakuløse skjørhet. En enkel, men genial idé til en bok i nydelig utførelse, skrevet med et driv som gjør dette til en vitenskapelig «pageturner»."

Språkrådet deler hver høst ut en pris for fremragende bruk av norsk i sakprosa. Språkprisen 2018 er på 100.000 kroner og deles ut 15. november. Også til denne prisen er to forskere ved MN-fakultetet nominert.

Geir Hestmark
Geir Hestmark. Foto: UiO

Professor Geir Hestmark ved Institutt for biovitenskap er nominert for boka Jens Esmark: Istidens oppdager.

Juryen skriver blant annet: "Både i den løpende teksten og i de fyldige sluttnotene klarer forfatteren med smittende entusiasme å introdusere og forklare tung fagterminologi på en pedagogisk og forståelig måte. Det rike persongalleriet er skildret på et myndig, men uhøytidelig vis."

Les mer i Titans omtale av boka: - Han hadde slett ingen planer om å oppdage Istiden. Boka ble tidligere i år kåret til en av de ti beste skandinaviske sakprosabøkene utgitt i dette årtusenet.

Hestmark har i år også gitt ut boka Hva er økologi.

- Jeg vil fortelle at det nytter, peke på suksesshistoriene og fremme en «can do»-holdning. Da tror jeg også at flere vil engasjere seg og bli med på å utvikle det «grønne» samfunnet vi må fram til, er noe av det han sier i vårt intervju: Miljøforsker tror ikke på økokalypsen

Professor Dag O. Hessen hever pekefingeren
Dag O. Hessen. Foto: Bjarne Røsjø/UiO.

Dag O. Hessen er også professor ved Institutt for biofag. Om hans nominasjon skriver juryen: "Han har de siste tjue årene markert seg sterkt i norsk offentlighet som en fremstående forsker i biologi og som en særs produktiv forfatter og formidler. Juryen trekker særlig fram C. Karbon – en uautorisert biografi (2015) og Vi. Samarbeid fra celle til samfunn (2017).

Hessen har i år også gitt ut debattboka Sannhet til salgs.

– Forskerlivet minner stadig mer om et rotterace, hvor konkurransepresset og kravene om kortsiktig nytte blir mer og mer påtrengende, sier han til Titan. Her kan du lese vårt intervju med ham: Advarer mot å gjøre universitetene til "pølsefabrikker".

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Følg Titan.uio.no på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt