Realfagene fikk all UTFORSK-støtten til UiO

Av Wenche Willoch
Publisert 2. nov. 2017
Morten Dæhlen

- Kjempestas, sier dekan Morten Dæhlen ved MN-fakultetet. Tre fireårige prosjekter har fått støtte fra UTFORSK.

Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) lyser ut midler til faglig samarbeid innen høyere utdanning med Brasil, India, Japan, Kina, Russland og Sør-Afrika, et prosjekt kalt UTFORSK.  Denne gangen var det åtte UTFORSK-søknader fra UiO, hvorav fire fra Matematisk-naturvitenskapelig fakultet (MN) og tre fra Naturhistorisk museum (NHM).

Totalt har 15 prosjekter har fått tildelt midler fra SIU, og tre av disse går til UiO. Alle tre er fra MN og NHM:

Geological resources and sustainable development - learning to live in a finite world
Institutt for geofag v/Brit Lisa Skjelkvåle
Hovedpartner: Federal University of Pará, Brasil

Establishing a Brazilian-Norwegian master course in tropical rainforest ecology and biodiversity
Naturhistorisk museum v/Anneleen Kool
Hovedpartner: Federal University of Pará, Brasil

Theoretical and Experimental Study and Research on Functional Materials (TESFun)
Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) v/Anja Olafsen Sjåstad
Hovedpartner: Central University of Tamil Nadu, India

Prosjektene skal gå over fire år.

- Kjempestas å få denne nyheten samtidig, sier dekan Morten Dæhlen, som er i Brasil, der han blant annet har signert en fornyet samarbeidsavtale med forskningsinstitusjoner i Amazonas. Les mer på bloggen hans: Biodiversity and climate issues in the Brazilian Amazon eller her: Viktig forsknings- og utdanningssamarbeid i Amazonas.

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Følg oss på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt.