Oddbjørn Engvold i Physics Today

Av Wenche Willoch
Publisert 4. aug. 2017
Oddbjørn Engvold

Oddbjørn Engvold, som er professor emeritus ved UiO, har ikke lagt formidlingsiveren på hylla.

Denne måneden er han medforfatter av artikkelen “Why is the Sun’s Corona So Hot? Why are Prominences So Cool?” i Physics Today.

Dette er hovedpublikasjonen til American Institute of Physics og er ifølge deres egen nettside det mest innflytelsesrike fysikkmagasinet i verden. Det har mer enn 120 000 abonnenter og kommer ut månedlig.

Engvold er astronom og spesialiserte seg i solfysikk. Foruten å være professor ved Institutt for teoretisk astrofysikk ved UiO, har han også blant annet vært generalsekretær i Den internasjonale astronomiske union og medlem av styret i Det Norske Videnskaps-Akademi.

Her kan du se hva annet han har skrevet.

Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev(link is external) eller følg oss på Facebook.