English version of this page

Havnivået stiger raskere enn man har trodd

Av Wenche Willoch
Publisert 1. juni 2017
isbre, Antarktis

Årlig legges millimetre på millimetre - i et mye høyere tempo enn før.

Havnivået i verden stiger - og dermed også truslene mot livet ved kysten.

En rekonstruksjon av havniået gjort av forskere ved blant annet UiOs Senter for Jordens  utvikling og miljø, viser nå at det steg mindre enn man tidligere har trodd mellom 1902 og 1990 - til gjengjeld har det steget desto raskere i årene etterpå. Undersøkelsen går frem til 2012.

Funnene er nylig publisert i Proceedings of the National Academy of Science (PNAS).

Washington Post skriver at stigningen var på 1,1 millimeter pr. år før 1990, mens den fra da til 2012 var på 3,1 millimeter i året -  altså nesten tre ganger så høy.

Mer presise metoder

Mens havnivået nå konstant måles med altimetere (høydemålere) i satellitter som dekker hele verden, ble det kun målt ved tidevannsobservasjoner og -mål før 1992.

– Vi har en mye raskere akselerasjon i stigningen av havnivået enn man tidligere trodde, sier professor Sönke Dangendorf ved Forskningsinstituttet for vann og miljø (FWU) ved universitetet i Siegen i Tyskland. Han er førsteforfatter av studien, som er gjort i samarbeid med forskere fra Norge, Spania, Frankrike og Nederland.

Innlandsisen forsvinner

Dangendorf forklarer økningen med at havnivået i forrige århundre økte primært som følge av land-baserte breer som smeltet og fordi vann utvider seg når det blir varmere - men økningen nå kommer i tillegg fra innlandsisen på Grønland og Antarktis.

Vil du ha flere forskningsnyheter om realfag og teknologi? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev(link is external) eller følg oss på Facebook.