- Han hadde slett ingen planer om å oppdage Istiden

Av Wenche Willoch
Publisert 26. sep. 2017
Jens Esmark, Istidens oppdager

"I midten av september 1823 kom en eldre professor og hans to unge studenter tilbake til Christiania etter tre måneders reise i Norge. Underveis hadde de snublet over den største oppdagelse som noensinne er gjort i norsk natur: De hadde oppdaget Istiden."

Så stramt, men likevel kriblende starter den ferske boken Istidens oppdager av Geir Hestmark.

Mannen han forteller om, er Jens Esmark (1762-1839), som da var professor i bergvitenskapene ved Det Kongelige Frederiks Universitet i Christiania. Etter denne turen fastslo han i en artikkel i april 1824 at det nå var bevist at Norge hadde vært dekket av isbreer.

Men selv om artikkelen, anmeldelser og sammendrag ble publisert i tidsskrifter i flere land, var mottakelsen lunken - for å si det forsiktig.

Hestmark trekker frem flere årsaksforklaringer, som at det rådende synet den gang var at Jorden tidligere hadde vært varmere, ikke kaldere, og at Esmark var perifer både geografisk og språklig mm. I tillegg var han nok sjenert, så andre kunne etterhvert ta æren da flere skrev om det samme.

Han hadde frem til da heller ikke vist noen interesse for  - og sånn sett kunnskap om - isbreer. For som det også står: "Da Jens Esmark forlot Christiania om morgenen den 18. juni 1823, hadde han slett ingen planer om å oppdage Istiden".

Geir Hestmark

Senere er Esmark blitt både oversett og kreditert, og først nå får han altså en fullverdig biografi. Professor Geir Hestmark ved Institutt for biovitenskap har funnet frem til en rekke tidligere ukjente og upubliserte skriftlige kilder. Han har brukt 12 år på jobben, men oppmerksomhet om klimaendringene har bare gjort den mer aktuell.