Vinnerne av Kavliprisen for 2016 er klare!

Emblem for kavliprisen

Preses i Det Norske Videnskaps-Akademi Ole M. Sejersted kunngjorde kl. 15 at Kavliprisen for 2016 inkluderer hele 9 personer.

Temaene som har gitt forskerne Kavliprisen er gravitasjonsbølger, atomkraftmikroskopet og hjernens formbarhet.

Fant opp atomkraftmikroskopet

Kavliprisen innen nanovitenskap går til fysiker Gerd Binning fra Tyskland, sveitsiske Christoph Gerber som er professor i fysikk, og den amerikanske fysikeren Calvin Quate.

Prisen får de for oppfinnelsen av atomkraftmikroskopet. En oppdagelse fra 1986. Dette mikroskopet er så kraftig at man kan se atomer med det! Dette åpner for å eksperimentere med for eksempel DNA, ifølge Kavli-juryens begrunnelse.

Les mer om prisvinnerne og mikroskopet her.

Funnet av gravitasjonsbølger hedres

I februar i år proklamerte LIGO-laboratoriet at de hadde oppdaget gravitasjonsbølger. Den siste store konsekvensen av relativitetsteorien til Einstein som enda ikke hadde blitt verifisert. Og det er nettopp denne oppdagelsen som hedres av Kavliprisen i år. Prisvinnerne gjorde grunnarbeidet for oppdagelsen og var med på å starte det store LIGO-eksperimentet.

Prisen for astrofysikk deles dermed mellom tre forskere: Amerikaneren Kip Thorne, som er teoretisk fysiker, den tyske fysikeren Rainer Weiss, og den skotske fysikeren Ronald W.P. Drever.

Les mer om vinnerne på forskning.no.

Hjernen er ikke statisk

Prisen for nevrovitenskap går til forskere som på hver sin måte har vist at hjernen er i utvikling og endrer seg også etter barndommen.

Prisen deles mellom Eve Marder, Carla J. Shatz og Michael M. Merzenich. De tre vinnerne har vært aktive forskere siden 1960- og 1970-tallet. Kavli-juryen sier prisen blir tildelt for vise hjernes formbarhet og plastisitet.

Les mer om vinner av prisen her.

Live fra akademiet

Kunngjøringen ble overført «live» fra Vitenskapsakademiet sine lokaler i Oslo uten publikum, men med et panel som ga en faglig begrunnelse for tildelingene.

Panelet bestod av professor Mads Carlsson fra Institutt for teoretisk astrofysikk ved UiO, spesialist på nanovitenskap professor Arne Brataas fra NTNU, samt rektor Ole Petter Ottersen fra UiO.

World Science Festival

Kunngjøringen av Kavliprisen var også en del av åpningsarrangementet til World Science Festival i New York. På festivalen ble kunngjørelsen overført på storskjerm og etterfulgt av en paneldebatt med tre anerkjente forskere innen de samme fagområdene som Kavliprisene deles ut i, Michal Lipson (nanovitenskap), Cory Bargmann (nevrovitenskap og selv Kavliprisvinner), og Nergis Mavalvala (astrofysikk).

Målet med debatten var å gå prisvinnernes forsking tettere i sømmene og bidra til større innsikt rundt deres respektive forskningsfelt. Hovedspørsmålet var: Hvordan kan prisvinnernes forskning påvirke oss i fremtiden?

Overrekkelsen av Kavliprisen vil foregå under en høytidelig seremoni i Oslo konserthus tirsdag 6. september der H.K.H. Kronprins Haakon vil overrekke prisene. Arrangementet vil ledes av Hollywood-legenden Alan Alda og den norske skuespilleren Lena Kristin Ellingsen.